Den statliga svenska televisionens neutralitet kan åter ifrågasättas, i vart fall när det gäller de regionala nyheterna. I går blev det åter en aha-upplevelse när s-politikern Björn Sundin ensam fick attackera den nya regeringens politik. Sundin fick obesvarad påstå saker om regeringens hanterande av tågtrafiken i Stockholm, utan att det ens fanns någon tillstymmelse till problematisering av de olika förslagen till lösningar. En fråga man borde ställt: Är det bara tunnel för tågen som gäller, eller finns andra lösningar? Det hade inte varit helt omöjligt att få en av allianspartiernas lokala företrädare att få göra en sådan kommentar. Antingen en riksdagsledamot eller någon annan regional företrädare. Men inte såg jag till någon sådan.
Funderar om jag varit med om motsatsen någon gång. Att en borgerlig företrädare fått attackera den gamla s-regeringens politik oemotsagd. Kanske har det hänt. Minnet är selektivt. Men inte är det något som hänt de senaste veckorna...
6 kommentarer:
Nej, de senaste veckorna har det nog inte skett, men däremot de senaste fyra åren...
Man får vara rätt selektiv om man inte tror att det finns tillfällen när Tvärsnytt låtit "en borgerlig företrädare fått attackera den gamla s-regeringens politik oemotsagd". Exempelvis för någon/några veckor sedan när Sten Tolgfors fick prata om Ekeskolan. Minns du någon socialdemokrat i det reportaget? Jag tycker inte att det är så konstigt: media ska granska makten och du lär få vänja dig vid den där situationen. Vi socialdemokrater har fått vänja oss tidigare...
Och för övrigt, vad gäller citytunneln: min kritik hade till stora delar kunnat föras fram av någon borgerlig stockholmspolitiker också (om de vågat). Citytunneln är ju nämligen beslutad i stor politisk enighet.
Du är utmanad i en enkät om politisk identitet som cirkulerar bland politiska bloggare. Frågorna hittar du på min blogg:
http://emma-gron.blogspot.com/
Hoppas att du antar utmaningen!
Björn: Som jag skriver är minnet selektivt. Men inte bara det. Man måste se allt också och jag har inte sett inslaget om Ekeskolan. trots detta: Vad alliansen hittills sagt är att de 13,7 miljarder som citytunneln ska kosta kanske kan användas bättre. Snabbkolla det tredje spåret igen. Kan det bli billigare och resten av pengarna sätts på förbättringar vid Karlberg är det inte helt fel. Eller?
Vänj dig vid den typen av granskning...
Citybanan: 1/ En miljard är redan satsad på citytunneln och den får man inte tillbaka. 2/ De andra lösningarna utreddes i tiotals år innan man bestämde sig för citytunneln. 3/"det tredje spåret" löser inte de långsiktiga spårbehoven. 4/i Stockholm var man överens om citybanan.
Se där: fyra argument som borde övertyga en miljöengagerad politiker (och med det syftar jag självklart inte på regeringsbildarna, för de bryr sig inte om miljön)
Problemet är bara att om man aldrig får göra om så kan det bli som i Hallandsåsen. Hur många miljarder får några minuter kortare restid kosta? Så; tänk om det ändå blir bättre och billigare med det tredje spåret och att pengarna räcker till andra tunnelsatsningar som kommer att lösa de långsiktiga kraven bättre. Sådana förslag finns. Så jag lever på hoppet.
Skicka en kommentar