Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2009-09-16

Inga 125 miljarder till snabbtåg

En regeringsutredare vill att staten, EU, kommuner och landsting ska lägga upp 125 miljarder kronor för att bygga snabbspår mellan Stockholm och Göteborg / Malmö. Det är inget vidare förslag av många skäl. Framförallt för att det finns bättre.

Men först till det dåliga.
Det är inte säkert att snabbtåget blir bättre för miljön. Det är osäkert vilka resandekategorier som ska åka med tåget, och varifrån de ska tas. Utredaren är också mycket tydlig i detta (Det är inget miljöbygge, vi bygger samhälle!) vilket i och för sig är bra.

Det är ohemult mycket pengar. Om staten finansierar hälften, 60 miljarder, så ska EU och kommunerna lägga upp resten. Är det någon som tror att kommunerna kommer att ha råd med detta? Hur många miljarder ska Norrköping, Linköping och Jönköping dela på? I samma period som äldreboomen slår till och man ska bygga äldreboenden för några hundra miljoner och öka utgifterna för omhändertagande av de äldre med ytterligare ett antal hundra årliga miljoner…

Vilket samhälle byggs? Hur många stopp får tåget? Tre? Fyra? Innebär ”att bygga samhälle” att man bygger ut de tre storstäderna och struntar i resten? Det lär knappast bli så mycket över till annan infrastruktur.

Vad ska man då göra istället?

Några förslag: Satsa på dubbel och trippelspår i Mälardalen, Stockholm-Oslo, Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Stockholm-”Norrland”, Sydsverige-Norrland. Det ökar både möjligheten till mer gods på tåg och mer personer på tåg.

Utveckla X2000 som kan gå på de nya dubbelspåren. Fler linjer, fler städer, fler tillväxtområden knyts samman.

Se till så tågen är OK. Sitter just på ett tåg som går Göteborg-Stockholm. 70-talsvagnar. Trasigt. Rätt uselt. Inte el till datorn, inget internet. En kaffekiosk. Ingen kvalitet, helt enkelt. Det som förr var andra klass är numera rätt tredjeklassigt. Första klass är ibland av ok-kvalitet men lika ofta är det uselt. Det finns massor att göra för att öka resandetrivseln.

125 miljarder är mycket pengar. Det skulle räcka till mycket annat som vore mycket bättre. För miljön. För tillväxten. För människorna. För samhället.

4 kommentarer:

Ola sa...

Du har helt rätt Staffan, det här kan varken vara samhällsekonomiskt eller miljömässigt försvarbart. Luktar lite storslagen sossepolitik a´la JAS eller Stålverk 80. Stort är ju som bekant sällan bäst. Problemen med dagens tågtrafik kan ju till största delen härldeas till bristfälligt underhåll av befintliga sträckningar och trängsel. Bägge dessa saker skulle kunna åtgärdas för väsentligt lägre summor. Fler spår och bättre spår är billigare. Sedan måste ju också SJ ha möjlighet att standardförbättra sin vagnspark. Det finns, som du påpekar, mycket att göra.
Snabbtåg tror jag är döden för mindre orter. Knappt ens Örebro/Hallsberg kan komma ifråga som station. Varför regionala pengar till något som inte gynnar vårt län?
/Ola

Petronella sa...

Håller med dig om det mesta. Det är framförallt vansinnigt mycket pengar. Måste dock fråga om du även tycker 30 miljarder för den nya motorvägen runt Stockholm är (för)mycket pengar?

S väljare sa...

Staffan
Inte ofta jag tycker som du men nu gör jag det. Satsa pengarna på att förbättra trafiken så att folk kan pendla effektivt till sina jobb i Mälardalen tex. Bättre vagnar och fler avgångar. Folk kan bo kvar i sin hemkommun men effektivt åka till jobbet på annan ort och ändå få ett socialt liv.

Staffan Werme sa...

Petronella; Jag är ingen fan av förbifart Stockholm. Hade hellre sett SNFs gamla alternativ med vägavgifter, starkare kollektivtrafik och en försiktig förändring av biltrafiken.