Onda människor – goda politiker, eller
Jag läste häromdagen en av de bättre texter jag läst på
länge i någon tidning. I DN skriver David Brooks den 21 maj om den förändrade
synen på människan, och vad det inneburit för politiken. En av de bättre
texterna, varför – sannolikt för att jag plötsligen fick läsa någon som ser
politik på ett liknande sätt som jag. Låt mig problematisera lite mer.
Är människan ond, eller god av naturen? Är vi födda som goda
små gullungar, som senare av olika skäl växer upp till människor som är goda
(de flesta och i vart fall jag) eller till onda (de andra, de som inte har rent
mjöl i påsen)? Eller är vi onda från födseln, men där samhällets mekanismer kan
minska det ondas inflytande över våra handlingar, så det sammantaget blir mer
av det goda?
Jag har skrivit några tidigare bloggar om ungefär samma
ämne. Du kan läsa en av dem här.
Det finns rätt många problem med att försöka problematisera
ondska och godhet. För det första orden som sådana.
Ond.
God.
Men vad är ondska? Och vad är godhet?
Det finns inga enkla svar. Frågorna är universella och stora
tänkare har använt spaltkilometer för att försöka förstå och föra vidare. Få
politiker, om ens någon, är en sådan djuptänkare. Vi rör oss i princip alltid
på helt andra plan. När frågan om godhet och ondska behöver djup, eftertanke,
reflektion och andras vishet, är dagens politik grund, snabb, svart-vit och
konflikt.
Men DNs artikel pekar på behovet av att orka lyfta sig ur
dagsordningens och medialandskapets nu- och genastperspektiv och försöka hitta
grunderna för att vi är där vi är.
”Det onda jag inte vill det gör jag, men det goda jag vill
det gör jag inte.” Paulus hade en annan syn på ondska och godhet. Hans tankar
var grundade i en idétradition som handlade om att världen hade fallit i
ondskans händer. Hela världen, alla människor. Så även om man hade blivit
frälst, räddad, från det onda, fanns det kvar som en resonansbotten hela tiden.
Denna syn, att skapelsen fallit i ondskans händer,
genomsyrade det västerländska samhället länge. Den liberala rörelsen var inget
undantag. Snarare var det så att synen på människan som ond lade grunden till
den liberala synen på samhällsomdaning och på demokratin som styrform.
Men man måste definiera ondska. Ondska är inte bara att
vilja skada andra. Ondska kan lika gärna vara den egoism som stänger ute, som
skapar skillnader mellan människor, som tar men som aldrig ger, som bara ser
till mig själv, här och nu, och aldrig till sammanhanget både här och nu och
där och i framtiden.
Den grunden hade de tidiga liberalerna. Det var därför de
skapade de gemensamma institutionerna som skulle bära samhället. För tanken var
att varje människa är egoist och kan därmed skada andra. Men varje människa kan
också räkna med att bli skadad av de andra. Så om vi gemensamt kan hitta ett
förhållningssätt där vi minskar riskerna att vi själva ska drabbas av andras
ondska, så kan vi också acceptera den inskränkning det innebär för oss själva.
Därför demokrati.
Därför ett fritt rättsväsende.
Därför öppenhet och transparens.
Därför fri media.
Därför maktdelning.
Därför ett fritt, men reglerat, näringsliv.
Därför en samhällelig etisk och moralisk grund.
Därför varje människa oändligt, lika, ovärdeligt värdefull.
Den synen har tjänat oss väl. Egoismen har hållits i schack.
Samhället har haft en strävan mot det allmännas bästa, även när det går emot
individernas omedelbara krav och de behov de anser att de ska få uppfyllda.
Men nu förändras detta i allt snabbare takt. Människan är
inte längre ond. Människan föds god och (kan) gör(a) gott hela livet. Synen
både på mig själv är att eftersom jag är god, är mina krav och ansedda behov
rättfärdiga och ska uppfyllas. Jag har rätt till både det ena och det andra.
Och det påverkar hela samhället, från att vuxna menar att de har rätt till barn
över hela spektrat till att andra menar att de är värda tiotals miljoner i lön
för det arbete de menar att de genomför. Jag är god. Därför är mina krav
rättfärdiga. De långsiktiga konsekvenserna har jag överhuvudtaget inte tid att
tänka på.
Men denna godhet har också en annan sida. Eftersom världen
inte är god så måste ändå ondskan finnas. Jag är ju god. Då är det någon annan
som är ond. De där andra onda måste ju på olika sätt begränsas och försvinna.
Och eftersom man då kan skilja på onda och goda, borde ju det också innebära
att alla inte längre har samma värde. De onda är mindre värda. De kan
marginaliseras, pekas ut, låsas in, tas bort.
David Brooks artikel i DN pekar på hur synen på människan
påverkat politiker och partier. Istället för att leda, handlar dagens politik
om att ledas. Istället för att söka det allmännas bästa på lång sikt, handlar
det om att visa på en politik som innebär att medelväljaren snabbast möjligt
får just sina behov tillfredsställda. Inga partier är undantagna. Alla
politiker är en del av skeendet. Och hela samhället påverkas. Företag. Media.
Organisationer. Föreningar. Individer.
Frågan är vart det leder. Jag bär en oro inom mig.
En oro för vad framtidens demokrati egentligen innehåller.
En oro för att vi kommer att definiera de andra, de onda,
och hantera dem därefter.
En oro för att vi ”goda” inte längre behöver bekymra oss om
öppenhet och transparens – vi gör ju ändå gott.
En oro för att media än mer spelar det kortsiktiga i
händerna.
En oro för att goda människor inte behöver några korrektiv,
att maktdelning därför hör historien till.
En oro för att näringslivet blir framtidens odemokratiska
stater, stängda, opåverkbara utom för de som klarar av att investera.
En oro för att samhället inte blir omoraliskt, utan
amoraliskt, och därmed styrt av de starkare.
En oro för att människans värde och värdighet hotas.
Men jag kanske har fel. Kanske är vi goda trots allt. Kanske
världen kommer världen att bli bättre, som den alltid blivit.
Men oron blir jag inte kvitt.
Media: DN (bara papperstidningen tyvärr)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar