2011-02-04

Örebro vs länet

I veckan har framförallt Jonas Karlsson (s) landstingsråd med ansvar för bland annat länstrafiken, talat in Radio Örebro om att Örebro fått betalt av andra kommuner för att öka bussåkandet. Sanningen är att Örebro i år egentligen betalar 50 miljoner kronor för mycket. Örebroarna betalar alltså en extra länsskatt på 50 miljoner, ungefär 25 öre per hundring, för länstrafiken. Detta blir tydligt när staten nu lagstiftat om att kollektivtrafiken ska ha en enda huvudman, och att detta blir landstinget.

I och med att nu huvudmannaskapet förändras, innebär det också att man skatteväxlar. Det som tidigare var skatt till kommunerna för länstrafikens andel blir nu skatt till landstinget. När man räknar samman detta visar det sig att Örebro vinner 50 miljoner kronor, medan övriga aktörer förlorar lika mycket.

Nu vill Jonas Karlsson (s) att örebroarna ska tycka synd om landstinget och de övriga länskommunerna och betala 50 miljoner om året för något annat. Jag delar inte den uppfattningen.

Örebro är regionens huvudstad. Vi har ett stort ansvar för hela regionens utveckling. Under min period som KS-ordförande tog detta arbete enorm fart. Örebro upplevs nu betydligt mindre som storebror än vad kommunen gjorde under socialdemokratiskt styre. Det är bra. Den utvecklingen ska fortsätta.

Vi har också ett ansvar för att kollektivtrafiken fungerar. Vi måste öka arbetspendlingen och utbildningspendlingen, både till och från alla länskommuner, men också till orter och kommuner i angränsande län. Visionen måste vara att Örebro blir regioncentrum i den nya stora Svealandsregionen.

Men ansvaret kan aldrig byggas på krav på att örebroarna ska betala skatt för sådant som andra kommuner, eller landstinget, har ansvaret för. Det är i och för sig olagligt, men det har alltid funnits sätt att kringgå detta. Nu diskuteras att Örebro ska ta ansvar för stadstrafiken, för flygplatsen, för ökade investeringar i länstrafiken, o.s.v. Det är ett antal jättedåliga alternativ.

Stadstrafiken kan inte brytas ur länstrafiken. Lagen sätter stopp för det.
Flygplatsen är och har alltid varit en regional angelägenhet.
Investeringar ska hanteras av kommunerna för kommunerna.
Och så vidare.

Mitt ansvar har varit att sköta Örebro kommuns ekonomi. Det har gått bra. Men det har inte varit enkelt. Det har handlat om att säga nej till rätt många förslag från alla möjliga håll. Det är inte alltid detta är det populäraste. Men det är nödvändigt om man ska klara vården, skolan och omsorgen. Om man ska värna miljö, klimat och kultur.

Det har vi i koalitionen lyckats med de senaste fyra åren. Det målet kommer jag aldrig att vika från. För välfärdens skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar