---
Ytterligare en hage
som ska stängslas. Den är bara på ett par hektar, kanske 500 meter stängsel som
ska upp. Men det tar tid. Jag vandrar fram och tillbaka. Lägger med möda ner
den tunga stängselrullen. Rullar ut, skarvar, sträcker och fäster. Fram och
tillbaka. Fram och tillbaka.
Runt om mig breder
försommarens allra vackraste ängar ut sig. Blommor i mängd. Och fjärilarna.
Alla dessa juveler. Blåvingar, guldvingar, visslare, smygare, snabbvingar.
Där någonstans
möter jag min Gud. Det är svårt att inte bli berörd av den fantastiska mångfald
som naturen varje år ger oss.
Jag njuter av
mångfalden, funderar kring varför världen ser ut som den gör, tänker på om allt
bara är en slump, om all denna skönhet och alla dessa samband mellan arter bara
är en av ett oändligt antal variationer i ett oändligt antal varianter av
universa. Går och funderar på den Gud som inte kan förklaras, och blir ännu en
gång medveten om att jag i allt mitt tvivel ändå bara kan acceptera att jag
tror. Inte för att jag har en aning om vem eller vad Gud är. Utan därför att
jag av egen fri vilja väljer trons väg.
Nästan lika ofta i
dessa oändliga vandringar, allt fästande, sträckande, stolpande, funderar jag
över varför så många människor väljer andra vägar. Och vad som håller på att
hända med kristenheten, kristendomen, kyrkan.
Jag gissar att jag
inte är ensam om känslan av att så mycket förändras just nu. Vi lever i en
uppbrottstid, ett förändringsskeende, ett paradigmskifte.
Och i hela denna
förändring står religionen som en – ja som en vadå?
Jag lyssnar till
mina arbetskamrater. De som överhuvudtaget inte reflekterar över något annat än
det som kan ses och kännas på. Som verkar tycka att livet är som bäst när nästa
semesterresa bokats, när nästa restaurangbesök ligger framför, när nästa glas
rosévin hällts upp. Och att det räcker så.
De har aldrig sett
eller insett behovet av någon annan dimension än den synliga. Andlighet är ett
icketillstånd. Gud är inte ens närvarande som tanke. Bara det som ses eller kan
kännas på är verkligt och meningsfullt.
Livet består i ett
försök av att göra det bästa möjliga av tiden här. Och vi får allt fler
möjligheter. För allt fler av oss är inte pengarna längre samma begränsande faktor
som tidigare. Vi har vad vi behöver, långt mer än livets nödtorft.
Gränsen mot vad som
kan kallas antingen absolut eller relativ fattigdom förskjuts. Senast hörde jag
om hur stora bekymmer det nu är för många barn att inte kunna åka utomlands på
semester. De hamnade utanför, alla andra reste ju. Hade den nyheten ens varit
möjlig för några år sedan? Då det mer handlade om man hade råd att inte vara i
staden hela tiden?
Ett litet exempel
på en av dagens förändringar. Men förändringarna är större än så. Vi ser
värderingsförskjutningar inom så många områden. Etik och moral. Människans
värde och värdighet. Individualism och kollektivism.
Vad är rätt och vad
är fel? Är det ens meningsfullt att ställa frågan? Är människan i grunden ond
eller god? En av Bibelns grundtema är ju människans inneboende ondhet som
enbart kan hanteras av en utomstående gudom. Men i dagens samhälle är
grundtanken istället att människan är god. Ingen kan ju komma och påstå att jag
är ond! Hur skulle det se ut? Och om jag inte är ond behöver jag ju vare sig
någon guds förlåtelse, eller några rättesnören om hur jag ska vara för att vara
det jag redan är. För vi har ju alla godheten inom oss. Ingen av oss har något
att dölja. Jag har rent mjöl i påsen. Det är de där andra, de som verkligen gör
någon illa, som är de onda.
Eller.?.?.?
Och i denna
kökkenmödding trampar kyrkan omkring. Ibland så politiskt korrekt så att
hälften vore nog. Orolig att stöta sig med den förhärskande
samhällsinriktningen. Angelägen om att inte bara vara i tiden utan till och med
för tiden. En religion där Gud antingen blir någon slags onåbar
godhetsgosenalle, där en kravlös kärlek kan legitimera i princip allt.
Eller så blir han
ett sätt att legitimera just min politiska ideologi. Gud är vänster – han är ju
för solidaritet. Gud är grön – hans skapade ju varenda art i sin godhet. Gud är
konservativ – inte en prick av lagen ska ju förgås. Gud är liberal – han gav ju
varenda människa makten och friheten att bestämma över sina egna val, att till
och med kunna välja livet eller döden.
För mig känns så
stora delar av såväl svensk som västerländsk kristenhet just nu som ett
kyrkbygge på den sand Jesus talar om i sin bergspredikan. En kyrka som i jakten
på att vara modern för att möta de moderna människorna, tappar sin kontakt med
den berggrund som den vilat på i tusentals år. En kyrka som gör Gud till en
menlös synonym till ordet kärlek, en kärlek som ingen ens orkar börja
definiera.
Men var finner vi
då idag den berggrund som vi både kan bygga ett hus för vårt eget inre liv, för
vår kyrka och för vårt samhälle?
Den frågan har jag
burit med mig, varenda meter jag vandrat i fårhagarna i sommar. Och svaret
fladdrar framför mig som en av alla dessa små fjärilsjuveler i hagarna. Jag ser
dig. Sätt dig så jag får studera dig. Flyg inte iväg. Stanna…
Men inte en enda
blåvinge har jag fångat. Och inte ett enda konkret svar på var berggrunden är
belägen har jag. Bara glimtar av kanskesvarens vingfladder i solljuset på en av
de ändlösa promenaderna i arbetets stillhet på åkrar och ängar.
Och för mig blir
det ett av de få svaren jag ändå tycker mig se lite tydligare. Behovet av
arbetets stillhet.
Vi lever i en värld
där allting rör sig. Allting. Hela tiden. Vi är nåbara jämt, överallt, hela
tiden. Vi finns i den verkliga världen såväl som i den virtuella. Vi får allt
större möjligheter att tillfredsställa våra behov, vilka de än är, om inte nu
så i morgon. Samhället är en oändlig sandstrand där miljarder sandkorn hela
tiden rör sig, rör sig, rör sig.
Det är bara en sak
som saknas. Och det är tid för stillhet. För onåbarhet. För eftertanke.
I många av mina
sommarbetraktelser har jag återvänt till ett av de bibelställen jag ofta tänker
på. Första Konungabokens 19 kapitel. Om när Gud talar till Elia på berget
Horeb. Om stormen, jordbävningen och elden som skakade världen. Men som inte
var Gud. Och om den stilla susningen som var Guds tilltal till Elia. Om de 40
dagar som Elia i ensamhet vandrade i öknen.
Men vem av oss
vandrar 40 dagar i ensamhet idag? Eller vem av oss skulle ens tänka tanken att
vara utan kontakt med andra i 40 dagar? I ett samhälle som mäter antalet
uppdateringar på facebook i timmar, och twittermeddelanden i minuter? Där bara
nu-et finns och det hela tiden gäller att vara närvarande. Med. Uppkopplad.
Behovstillfresställd.
Kanske är kyrkans
främsta uppgift i det samhälle vi idag ser att erbjuda något helt annat. En
liten del av den ensamhetens vandring som behövs för att ens kunna höra den
susning som föregår Guds tilltal? En liten del av den stillhet som behövs för
att kunna höra Gud? En liten stillaliggande sten på den oändliga sandstranden?
Kristendomen är
fylld av paradoxer. En är den att den allsmäktige Guden hela tiden väljer de
små sammanhangen för att tala till människan. Från susningen på berget Horeb
till krubban i Betlehem går Gud i de små människornas och de små ordens spår.
Vi kanske kan förmå
oss att tro att vi ska kunna skrika högre än samhället runt omkring oss för att
berätta om Guds storhet. Jag tror vi då kommer att skrika för döva öron.
Kanske är
berggrunden också en symbol för det behov av tystnad, stillhet och ensamhet som
också behövs för en vandring med och till Gud.
Det finns säkert
lika många skäl till varför människor väljer att sätta sin tilltro till Gud,
som det finns troende människor. Och lika många skäl till varför man väljer att
inte tro.
Men förr eller
senare ställs vi alla inför valet. Tror du, eller tror du inte? Om inte vi ger
människorna möjlighet till den berggrundens stillhet som behövs för att
reflektera över den frågan, vem ska då ge dem det? Och var ska de kunna höra
den stilla susning som föregår Guds tilltal?
”Saliga de som
är fattiga i anden,
dem tillhör
himmelriket.
Saliga de som
sörjer,
de skall bli
tröstade.
Saliga de
ödmjuka,
de skall ärva
landet.
Saliga de som
hungrar och törstar efter rättfärdigheten,
de skall bli
mättade.
Saliga de
barmhärtiga,
de skall möta
barmhärtighet.
Saliga de
renhjärtade,
de skall se
Gud.
Saliga de som
håller fred,
de skall kallas
Guds söner.
Saliga de som
förföljs för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar