När bilden av den nya regionindelningen nu blir allt
tydligare, regeringen fortsätter på den inslagna vägen och en massa lokala och regionala politiker hänger på som om det vore den viktigaste frågan de har att göra med (det är det absolut inte!), borde väl någon ställa den avgörande
frågan, typ:
Varför ska vi ha en regional indelning i Sverige, med direktvalda regionparlament?
Varför ska vi ha en regional indelning i Sverige, med direktvalda regionparlament?
Frågan är egentligen aktuell redan idag. Landstings- och
regionfullmäktigeval brukar kallas de glömda valen. Den politik som först i
landstingen och regionerna är mycket sällan uppmärksammad, vare sig av
medborgare eller media. Politikområdena, i huvudsak vårdfrågorna, är i sig inte
speciellt lämpade för en lokal eller regional styrning. Professionalitetens
gränser sätts i huvudsak genom tillgången på resurser, inte genom lokala försök
till verksamhetsstyrning. Med en allt mer ökad patientmakt, reduceras de lokala
politikernas arena än mer.
Denna utveckling har varit på gång länge. Sjukvårdens ökade
specialisering och statens delvis hårdare grepp om synen på valfrihetssystem är
bara den sista i raden av de forna landstingens förändring.
I detta läge väljer staten ett angreppssätt som måste
ifrågasättas. Genom att öka regionernas storlek och ge dem delvis utökat ansvar
inom framförallt trafik- och tillväxtområdena menar staten att en ökad
effektivitet ska nås.
Men huvudfrågan; om det är nödvändigt med val till
storregionala parlament, ställs inte ens. Även om det mesta talar för att den
frågan är avgörande.
Skulle Sverige indelas i ett mindre antal regioner kommer
det att innebära att den demokratiska grunden för dessa regioner eroderar.
Redan idag kännetecknas alltså landstingsvalen av ringa intresse och lägre
demokratisk legitimitet än såväl kommun- som riksdagsval. Partiernas
nomineringsprocesser är sällan inriktade på landstingsvalen. Kandidaterna
sällan de framträdande. Medborgarintresset är lågt.
Hur blir det då om Örebroarnas företrädare finns i Uppsala,
Kalmarbornas i Jönköping och Kirunabornas i Sundsvall? Hur många örebroläningar
kommer att vara företrädda i parlamentet, i styrelsen och i nämnderna? Finns
det något som talar för att den demokratiska legitimiteten kommer att öka?
Eller är det snarare så att avstånden blir så stora att de regionala valen blir
ett spel för ett ointresserat medborgargalleri?
Hur kommer den demokratiska förankringen att kunna ske? För
att ta det personligen närmaste exemplet: Den region Örebro län kan komma att
tillhöra (gud hjälpe oss...) kommer att ha 1,7 miljoner innevånare. Med ett regionparlament på
cirka 150 personer innebär det att Örebro län kan räkna med 24 ledamöter. Med
dagens parlamentariska situation innebär det 4,6 socialdemokrater, 2,06 moderater,
1,27 sverigedemokrater, 0,79 vänsterpartister och 0,63 miljöpartister,
centerpartister, kristdemokrater och liberaler. Örebro län kommer
inte att ha någon representation av alla dessa mindre partier. Den demokratiska
legitimiteten urholkas. Makten flyttas och ansvarsutkrävandet blir en chimär.
För en liberal i Karlskoga kan den närmaste liberala regionparlamentsledamoten bo
i Norrtälje, Älvdalen eller Nyköping… Är det ens möjligt att tro att det kommer att fungera?
Vad är då alternativet? Ett självklart alternativ är att
fortsätta hävda att landsting och mindre regioner har ett demokratiskt värde
som är större än eventuella storregionala effektivitetsvinster. Sannolikt går
det att samarbeta bättre kring frågor som är större än den egna
regionen/landstinget. Men är det tillräckligt? Finns ens idag denna landstingsbaserade
demokratiska legitimitet som skulle väga över?
Ett bättre alternativ är att avskaffa den svenska
mellannivån. Istället för en förstoring till ett fåtal gigantiska regioner utan
demokratisk legitimitet, kan det vara bättre ur såväl ett effektivitets- som
demokratiutfall att nationalisera den regionala nivån. Genom att göra
framtidens regioner till självständiga, statliga myndigheter, där regeringen
tillsätter de styrelser (gärna utifrån ett parlamentariskt underlag med förtroendevalda som ledamöter) som har att administrera i huvudsak statligt beslutade
verksamhetsmål med statligt dimensionerade resurser, får regeringen ett
tydligare uppdrag och väljarna större möjligheter att utkräva ansvar för
fattade beslut.
Motståndet mot ett sådant förslag kommer inte från
medborgarna. Det är knappast huvudmannaskapet för vården som är i deras fokus.
Istället handlar det om ett internt, partimedlemsförankrat, motstånd. Det är de
idag förtroendevalda, region- och landstingsråd, som ser sin makt begränsad och
sin frihet kringskuren. Oavsett parti är de redan valda mer representanter för
en befintlig organisation, än för de medborgare de är satta att företräda.
Den förra Alliansregeringen insåg att en
organisationsförändring med ett behållande av de tre nivåerna aldrig skulle gå
att genomföra med stöd från partiernas egna organisationer. Det dåvarande
kravet att en regionförstoring skulle ske underifrån var ett effektivt sätt att
de facto sätta ett stopp för de processer som inletts genom den Ansvarskommitté
som regeringen Persson tillsatte 2003 och som avrapporterades till statsrådet
Odell 2007. Det är uppenbart att den nuvarande regeringens arbete och de
förslag som nu presenteras har sin grund i det material som denna kommitté tog
fram. Sex-regionstanken fanns redan då. Kartskisserna är mycket lika.
I mer än tio år har kommun- och landstingspolitiker lagt
tid, kraft och engagemang på en fråga som inte lett någon vart. Och detta
energitapp fortsätter. Även om en ny trenivå-organisation får riksdagens
godkännande kommer genomförandet att ta ytterligare tid, engagemang och kraft
från politikernas viktigaste uppdrag; att värna vården och utveckla
patientperspektivet.
Det är orimligt, närmast en politisk skandal, att politiker
från alla partier valt att delta i detta ineffektivitetsarbete i ett läge där
den offentliga sektorn skriker efter tydligt ledarskap, nödvändig förändring
och ständigt förbättringsarbete. Det vården, välfärden och tillväxten behöver
är inte fler utredningar, längre samtal mellan redan informerade politiker och
än mer kompromissande för att finna den minst dåliga lösningen, eller ett
kvarblivande vid status quo.
Regeringen borde inse sitt ansvar. Antingen är det som idag
kallas regional demokrati viktigare. Eller så överväger effektivitetsvinsterna.
Det är bara att välja. Men det måste väljas nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar