Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2008-11-27

Oppositionens historiska oansvarighet

I går i kommunfullmäktige diskuterade vi bokslutsprognos 2. Kanske inte världens mest heta ämne. Men ändå.

Det var intressant att höra att i princip alla företrädare från alla partier var överens om att man idag måste visa stor aktsamhet med kommunens pengar. Rätt ofta lät det som om alla alltid varit överens om det.

Men så är det inte. Dagens opposition har i samtliga hittillsvarande budgetar lagt mer pengar på löpande verksamhet än vad kommunledningen gjort. Därutöver har man haft ett antal förslag som inte varit finansierade överhuvudtaget (främst heltidslöftet som skulle ha kostat kommunen tiotals miljoner kronor) och krav på enorma investeringar (till exempel järnväg till flygplatsen bl.a. för hundratals miljoner enligt vissa beräkningar).

När kommunledningen stått emot dessa överkrav har det låtit att "vi inte sparar för att de måste, utanför att de vill" och liknande skrivningar. Gång på gång har man tagit de höga resultaten för några få år som intäkt för att kraftigt öka utgiftsvolymen.

Om Örebro kommun följt dessa budgetar vet vi var vi varit idag. Då hade det redan 2009 krävts sparpaket, kanske både nödstopp och anställningsstopp. Säkerligen hade människor fått lämna sina anställningar för att det saknats pengar. Politiken hade varit lätt att känna igen. Det tydliga (s)-märket från 1990-talet innebar stora utgiftshöjningar följt av kris och stopp och nedskärningar.

Nu är kommunen i en bättre sits. Vi vet att det kommer att bli kärvt även för oss de kommande åren, men kommunledningen har visat att vi både kan och vill hantera även svåra frågor på konstruktiva sätt. Vi fick kritik för att vi inte satsade mer 2007 och 2008. Jag tror att många idag tackar oss för det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ärligt talat Mr Werme så bör Du nu fundera på hur Du utrycker Dig i media. Läser de flesta medier såsom NA o.s.v via nätet och bilden av Dig är att Du fullkomligt saknar sympati & empati för Dina medmänniskor - eller är det så att Du är i centrum och att alla andra är oviktiga? Allt i samhället idag, och igår, och i framtiden handlar om pengar. Dessa pengar är mer viktiga än allt annat. Jag har ingen förståelse för hur du klarar av dig själv med att värdera människor olika? Är en människa mer värd en en annan? Hur har Du mage att tänka den tanken? Om jagnhar fel ber jag om ursäkt - men bilden av dig i media är den jag beskriver nu .

Staffan Werme sa...

Jag hoppas du har fel. Tror inte att media är bäst att redovisa hur vi som människor är. Jag hoppas att du när du läser min blogg ser att jag inte försöker skapa konflikter mellan människor utan redovisa skillnader mellan partier. Om man läser andra bloggar från andra partiföreträdare är tonen betydligt hårdare.