När Birgitta Ohlssons kampanjorganisation någon gång i
mitten av maj tryckte på knappen, var allt förberett. Avsikten var att tre
länsförbundsstyrelser, plus ett antal lokalavdelningar, skulle nominera Ohlsson
till ordförandeposten i Liberalerna. Kontakter var sedan länge tagna. Ett
informellt nätverk utsett. I tysthet hade man agerat för att skapa största
möjliga efffekt.
Besluten skulle så långt möjligt vara enhälliga, därför
kallades styrelserna in med kort varsel och med ofullständiga dagordningar. Uppsala
läns styrelse skulle tala om ekonomiska frågor. Örebro läns styrelse hade
enbart valplanering på agendan. I Uppsala kom nomineringsfrågan upp som extra
punkt kvällen innan mötet. I Örebro kompletterades dagordningen med nominering
till ordförande för partiet först efter det att en av Björklunds starkaste
förespråkare lämnat styrelsemötet. I det tredje länsförbundet misslyckades
Ohlssonkampanjen med sitt uppdrag.
När så två länsförbundsstyrelser, också det planerat i
förväg, kunde gå ut och informera om att de i ”enighet” valt att nominera
Ohlsson, följde ett antal kommunföreningar efter. Normalt väljer kommunföreningar
att inte nominera någon till partiordförande. Men nu var kampanjen i gång.
Syftet var uppenbart. Ohlssonkampanjen måste ha hoppats på en snöbollseffekt.
Tagna på sängen skulle så stora delar av partiet som möjligt ”hänga på tåget”
innan den nuvarande partiledningen hunnit reagera och börjat agera.
Steg tre var att Ohlsson själv, i direktsändning i SVT,
berättade att hon ställde upp. Någon minut innan hade hon informerat
partistyrelsen. Normalt svarar man på frågan först när nomineringstiden är ute,
och då till valberedningens ordförande, innan man går ut i media. Men sannolikt
var även detta förberett av kampanjen.
Därefter har Jan Björklund fått stöd från ett antal
länsförbund. Den snöbollseffekt som Ohlssonkampanjen hoppats på har stannat av.
Men steg fyra i kampanjen verkade vara att kräva medlemsomröstning. Genom att ge sken av
att en sådan omröstning är den yttersta konsekvensen av medlemsdemokrati,
försökte kampanjen tvinga valberedningen att genomföra en sådan. Men just
detta krav, och motiveringen att det är Ohlsson som står för medlemsdemokrati
och Björklund för det motsatta, måste belysas tydligare.
När Birgitta Ohlsson i september 2016 åter fronderade mot
den partiledning hon sedan länge sitter i, var det ett slag mot Liberalerna som
politisk rörelse. Precis som en regering är kollektivt ansvarig för besluten
man fattar, är en partilednings uppdrag liknande. Om man som minister, eller
partiledningsledamot, menar att de egna åsikterna inte stämmer överens med
majoritetens, finns bara ett vägval att göra. Antingen svälja de egna åsikterna
och stå bakom de fattade besluten, eller avgå. Ohlsson valde ingendera.
Genom sitt agerande försvagade Ohlsson Liberalernas politik
inom alla områden, inte bara den migrationspolitik som då var på dagordningen.
Om inte ens en partiledningsledamot kan ställa upp på kollektiva beslut, varför
ska då riksdagsledamöter, kommunalråd eller nämndledamöter göra det? Istället
för ett parti med en gemensam politisk syn, öppnade Ohlsson för ett parti med
hundratals olika varianter på subjektiva liberala tolkningar även inom centrala politikområden.
För en partiledning är detta en mardröm. Ett parti måste
kunna presentera en någorlunda sammanhängande politik från den mest perifera
nämnd till det centralaste av organ. Men när de egna åsikterna blir de
viktigaste, rämnar politiken. Partiledningens mandat blir så begränsat att
politikutvecklingen avstannar. Frågan om en företrädare för partiet företräder
någon annan än sig själv blir uppenbar. Partiet tappar i trovärdighet, både som
företrädare för politiska idéer och som samarbetspartner. För partiledaren blir det en ökenvandring. Vem ska han företräda? Hur ska han tassa för att inte få fler partiledningsledamöter att välja sina egna åsikter framför partiets? Hur ska han kunna företräda en partigemensam politik?
Om det tidigare agerandet var ett slag mot partiet som
politisk rörelse, är den nuvarande kampanjen ett slag mot Liberalerna som
ideell organisation. För att en ideell organisation ska fungera krävs att det
finns en struktur som medlemmarna kan relatera till oavsett omkringliggande
omständigheter. Det finns ett årsmöte som fattar de stora besluten. Det finns
svårföränderliga stadgar. Det finns en styrelse som agerar på medlemmarnas
mandat. Det finns en valberedning som fattar de beslut om nomineringar som är
bäst för partiet.
Alla som varit med i ett parti vet hur svårt det ibland är.
Ju närmare valet man kommer, desto mer upplöses partiet som organisation och
egenintressen tar över. Det gäller att komma högt upp på valsedeln för att få
så bra uppdrag som möjligt. Valberedningen har ett grannlaga arbete. Enbart
genom att luta sig på de fasta strukturer som stadgarna ger, skapas en trygghet
i beslutsfattandet. Valberedningen är medveten om att många kommer att bli
missnöjda. Men missnöjet kan bäras genom att även de missnöjda vet att allt
gått enligt stadgarna.
Det verkar uppenbart att Ohlssonkampanjen agerat utanför detta
regelverk. I en ovald, parallell organisation har kampanjen styrt såväl
enskilda styrelsemedlemmar som hela styrelsebeslut på sätt som inte motsvarar
det stadgarna kräver. Denna parallella organisation har varit viktigare än den
formella, helt enkelt för att man velat vara säker på att de resultat man vill
ha också ska gå igenom. Medlemsdemokratin har satts på undantag.
Överallt i världen ser vi tendenser där mer eller mindre
auktoritära ledare omformar de regelsystem som är satta att begränsa just sådana
tendenser. Inte sällan sker omformandet genom en grupp hängivna supportrars
målmedvetna arbete. Ifrågasättandet av metoderna blir detsamma som en
oacceptabel kritik av ledaren.
Hade Liberalernas valberedning hörsammat Ohlsson-kampanjens
krav på att just nu genomföra en medlemsomröstning, skulle också Sveriges
liberala parti tagit ett steg på denna väg. Men fortfarande arbetar
Ohlsson-kampanjen på att det ska anordnas lokala medlemsomröstningar – helt utan
vare sig strategier för hur de ska genomföras eller hur resultatet ska tolkas.
När det första steget i valkampanjen inte blev så lyckat som man sannolikt
hoppats, väljer man nästa strid, även denna gång i utkanten av vad partiets
organisation kan och ska göra. De stadgar som är grunden för partiets
långsiktiga interndemokratiska arbete, blir enbart ett omformbart medel för en
individs krav.
Ett sådant agerande riskerar allvarliga konsekvenser för
Liberalerna som organisation. Om inte ens en ordförandekandidat följer de
formella beslutsvägarna, om det egna intresset står över stadgarnas ord och
ande, skapas ett prejudikat som riskerar såväl partiets sammanhållning som hela
dess existens. Istället för ett parti formas ett löst nätverk av egoister, som
sätter sina egna intressen och åsikter före både stadgar och partiprogram.
Detta väcker ytterligare frågor. Hur kan ett parti existera
med en partiledare som väljer att företräda sig själv och sig själv enbart, när
det gäller såväl politik som organisation? Vem ska vara hennes medarbetare? Hur
ska hon forma en organisation som är lojal mot något mer än henne själv? Vilken
roll får de formella organen i ett parti som leds av någon som åsidosatt dem
för att få den position hon då har?
I dagens politik är det ofta bilden av verkligheten som är
viktigare än verkligheten själv. Ohlssons kampanj försöker sätta en bild av en
politiker som står för de ”sanna liberala åsikterna” och den ”rätta
medlemsdemokratin”. I verkligheten är risken att Ohlssons kampanj slår sönder såväl
politik som organisation för det som varit det svenska socialliberala partiet.
Det är möjligt att tiden för ett socialliberalt parti i
svensk politik är ute. Ett sådant parti förutsätter en balans mellan individ
och kollektiv, den sociala delen handlar helt enkelt om kollektiva lösningar
även när det gäller individuella utmaningar och problem, oavsett om det är
externa, samhällsinriktade, problem eller interna, partiorganisatoriska,
utmaningar. Kanske är morgondagens politik en politik där individen är allt och
där politiken formas efter individens krav och kompetenser. Macron, som verkar
vara en av Ohlssons förebilder, kan tjäna som exempel på detta.
Ibland kan det säkert bli bra. Men den politik och den
demokrati som hittills varit formad av den långsamhet som stabila ideologier
och partier kräver, den eftertänksamhet som varit väljarnas utmaning, ersätts
av än mer kortsiktiga lösningar baserade på en individ eller en mycket liten
grupps idéer och tankar.
Det är detta som ligger i vågskålen när Ohlsson utmanar,
inte bara Björklund utan hela Liberalernas organisation och beslutsfattande
strukturer. En sådan förändring av ett parti skulle säkert passa bra för en
rådgivande medlemsomröstning. Men då måste medlemmarna veta vad man röstar om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar