Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2009-05-18

Vad är en blogg?

NA för fram frågan om bloggen kommer att avgöra valet. Man menar att vi som bloggar gör det fel, på fel sätt, för sällan...

Kan bara konstatera att jag när jag bestämde mig att fortsätta blogga också valde form och innehåll. Jag är inte den som tycker att det privata ska bli innehållet i politiken. Jag kommer inte blogga om mitt privatliv, vare sig nu eller i framtiden. Men bloggen är med nödvändighet personlig. Det personliga är dock inte det privata.

Kanske är det fel. Men livet är fullt av val.

2 kommentarer:

Sven Wiberg sa...

Hej, jag såg bägge programmen och tycker nog att du gör det lätt för dig och går vid sidan av kärndiskussionen. Jag har inte uppfattat att någon hävdat att äldre männiksor är djur eller ska behandlas som djur. Däremot har det funnits en upprördhet över kvalitetsbrister, som gör att gamla på institution eller med hemtjänst kommer ut alldeles för sällan. Den ärliga diskussionen (som du undviker) bör gälla hur kommunen: 1. genom utbildning kan ändra attityder och kunskaper bland personal så att de bättre tillgodoser gamlas önskemål att komma ut 2. kan klara av att finansiera en högre personaltäthet, om det är där skon klämmer.
Det ligger inget avhumaniserande i att äldre får komma ut ett par gånger i veckan. Däremot finns en avhumaniserande inställning i att försvara en institutionellt framkallad bekvämlighet som mer eller mindre går ut på att stänga in gamla och slänga bort nyckeln.

Staffan Werme sa...

Sven:

Det är precis den diskussionen jag tyckte SVT borde fört. Är det pengar som fattas eller är det arbetssätt, bemötande, människosyn och arbetsledning? Hur kommer det sig att kommuner som har lägre kostnader kan ha minst lika bra omsorg som de som har högre? Är det personaltätheten som är kruxet? Hur klarar vi i så fall av den om några år då antalet äldre blir så otroligt mycket högre?

Istället går reportern runt med en tavla på två djur, ett fängelse och en äldre och frågar vilka som har laglig rätt att komma ut. Det är att leda diskussionen helt fel. Det är att först ha svaret och sedan hitta frågorna som leder just till det svar man vill.