Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-08-29

Björklund

Satte mig vid TVn 20 över 8 och fick till min förvåning se partiledaren. Hade helt missat att han skulle utfrågas i SVT.

Man kan, milt säga, att han skötte det bra. Lugn, trovärdig, avslappnad, säker. Lite humor också faktiskt. Det borde fler politiker visa mer av.

Jag och Björklund delar inte åsikter i allt. För att göra det enormt förenklat: Jag tycker att det är för mycket krav och för lite humanism i framtoningen av partiets budskap.

Men samtidigt måste man ge Björklund en eloge för att han vågar. Han vågar stå upp för skolan i alla möjliga former. Han vågar ta integrationsfrågan upp till debatt. Han vågar stå för både kärnkraft och internationella militära insatser. Det är faktiskt bra. Bättre med en ledare som vågar, än en som är en vindflöjel och som inte vet vart hon ska.

Med tydliga ledare kan man ta debatt, diskutera och bryta åsikter, om de vågar lyfta upp även svåra frågor och öppna för diskussion i partiet. Folkpartiet har faktiskt blivit ett öppnare parti under Björklund. Tydligare, ibland kontroversiellare, men öppnare.

Inga kommentarer: