Är polackerna dumma i huvudet? Hur kan de annars rösta fram
ett parti som Lag och rättvisa? Ett parti med åsikter som sedan länge borde
kastats på historiens sophög. För att inte tala om ungrarna. Och nu är
italienarna på samma väg. Dumheten breder ut sig i världen. Då har jag ändå
inte nämnt Trump. Eller Putin.
Tyvärr verkar även svenskarna vara föremål för denna
fördumningsutveckling. För vem kan, med sinnet i behåll, rösta på Sverigedemokraterna?
De som gör det måste lida av någonting, någon fobi (man kan här välja mellan
olika alternativ; xenofobi, homofobi, islamofobi, transfobi osv. (det går att
kryssa i flera alternativ)), eller möjligtvis på grund av inverkan från
främmande makt.
Det enda vettiga sättet att förhålla sig till detta är
avståndstagande. Ju längre avståndstagande desto bättre. Inget samarbete med SD
överhuvudtaget. Och de andra länderna, de som finns i EU, ska bestraffas så
långt möjligt. Vad gäller Trump och Putin kan vi än så länge bara titta på, men
gärna uttrycka vårt avståndstagande till deras anhängare med lämpliga bilder
och citat på Facebook eller Twitter…
---
Jag läste någonstans för ett tag sedan om en av den svenska
frikyrkorörelsens förgrundsgestalter. Han, PP Waldenström – en av grundarna
till Missionsförbundet, lär ha sagt så här ungefär: ”Om djävulen påstår att ett
plus ett är två så kommer jag inte att säga emot honom.” Är citatet sant? Jag
vet inte. Men det är bra.
Citatet sätter nämligen fokus på två av de saker som dagens
politik har så svårt med. Dels frågan om även onda kan ha rätt i sak. Dels
frågan om man ska prata med de onda.
En del hävdar att årets val handlar om integration och
migration. Andra vill att det ska handla om skola, välfärd eller skatter. Men
ett ständigt närvarande huvudtema handlar inte om sakfrågor utan om parti.
Valet 2018 blir ytterligare ett val som man kan se som en omröstning om SD. I
detta val blir denna fråga större än tidigare, helt enkelt eftersom alla räknar
med att SD ska bli större. Ingen vet hur en regeringsbildning kan komma att se
ut.
Det tydligaste exemplet på att valet är en omröstning om SD
är partierna (mest de sju andra) själva, deras utspel om vem som ska ta vem
efter valet, vem som är mest emot SD men också medias och de politiska
kommentatorernas enorma intresse av att spela samma spel. Utvecklingen är
given, sett ur ett historiskt perspektiv. Ända sedan SD på allvar kom in i
svensk politik vid valet 2006, har beröringsskräcken med partiet varit norm.
Skälen för denna beröringsskräck har varierat. Som ett stråk har partiets
rötter funnits med. Partiets kopplingar till nazism, fascism och rasism lyfts
ständigt. Ibland har kritiken varit inriktad på sakpolitik, oftast när det
gäller invandring. Men den kritiken har blivit allt svårare att hantera, när de
ledande partierna idag har hårdare förslag än vad SD gick till val på i förra
valrörelsen. Ändå är SD paria.
Varför?
Man skulle kunna dra parallellen med hur S under årtionden
hanterade det svenska kommunistiska partiet. Även när kommunismen stod för
folkmord, krig, förtryck och ofrihet, valde S att ta stöd av partiet i
riksdagen. Men längre än så tänker jag inte gå idag. Mitt syfte är ett annat.
Åter till det som eventuellt är ett citat av PP Waldenström.
Kan en ond ha rätt? Ska man tala med de onda?
Låt oss börja med om de onda kan ha rätt. Och den svåra
frågan om migration.
Om man bara ser tillbaka till 2014 är det uppenbart att de
onda i SD hade mer rätt än övriga partier. Flyktingkrisen var ohanterbar.
10.000 flyktingar i veckan skulle fått det svenska samhället att bryta samman
på mycket kort tid. Öppna hjärtan och ett Europa som inte stänger gränser, blev
det motsatta. Utan att medge det offentligt, har alla övriga partier, inklusive
L, C, Mp och V, valt att stödja en politik som tidigare i huvudsak var SDs.
Men vad är ”rätt”? Politik är inte en exakt vetenskap. Ett
plus ett kan bli både 1,5 och tre. ”Rätt” i detta läge handlar såväl om
ideologi, filosofi och etik som om pragmatik, ekonomi och sociologi. Vad som är
rätt är sällan enkelt att veta före beslut. Det rätta måste oftast bedömas i
efterhand.
Det finns ingen objektivt politisk sanning. Jag ska
återkomma till sanningsbegreppet senare. Men det måste ändå påpekas. Låt mig
bara ta några få, svåra men konkreta, exempel:
Är det rätt att värna LSS som partierna gör idag? Det enda
rätta? Finns det en övre gräns för vad LSS ska få kosta? Eller är rättigheten
absolut? Eftersom det inte finns ett ymnighetshorn på finansdepartementet,
måste LSS ställas mot andra rättigheter. Om någon får mer, måste andra få
mindre, inte minst om ekonomin per capita inte ökar.
Eller är det rätt att för klimatet, våra barns och kommande
generationers skull, kraftigt begränsa rätten att släppa ut koldioxid, metan
och andra växthusgaser? Även om det i vart fall på kort sikt skulle innebära
ingrepp såväl i välstånd som i friheten att leva som man vill?
Vad är rätt? Vem gör avvägningen?
Låt mig komma till huvudtesen i mitt resonemang: Vem ska man
prata med? Varför? Och från vilken grund?
I de internationella sammanhangen har diplomati länge varit
att man ska prata med alla. Även med den värsta fienden. Även med den som står
längst bort från det egna landets värderingar. Vi åker till diktaturens Kina,
till den islamiska förtryckarstaten Saudiarabien, till och med till Nordkorea,
för att föra diplomatiska samtal.
Ett av skälen för dessa diplomatiska kontakter är att vi ska
handla mer med varandra. Länder som handlar med varandra, krigar inte med
varandra är tanken. Men bakom finns också en tanke om att när vi handlar, så
talar vi med varandra och när vi talar med varandra så kommer vår fiende att
inse att vårt samhällssystem är bättre. Vi kommer att påverka dem, världen blir
lite liberalare, och därmed lite bättre.
Men nationellt fungerar inte det. Här gäller
avståndstagandet istället. Som jag ser det finns det två orsaker till detta.
Antingen är SD så onda att de och deras anhängare egentligen inte har någon
plats i vårt samhälle. Drar man den tanken till sin spets inser man att den
tanken inte är särskilt liberal. Jag tror att inte speciellt många omfattar
den, vare sig i teori eller praktik.
Nej – snarare menar jag att avståndstagandet till SD kommer
sig av att övriga partier inte är säkra i sin egen roll, i sin egen eventuella
ideologi, i sina visioner och planer för såväl Sverige som världen.
Är du trygg i din ideologi så kan du föra en diskussion med
din ideologiske fiende och försöka övertyga honom att din väg är en bättre väg
än hans. Ibland funkar det. Ibland funkar det inte. Men är du otrygg i din
ideologi finns alltid oron över att han ska ta över. Tänk om människor gillar
hans ideologi, hans visioner, hans politik bättre än min. Nej – dit vill jag
inte. Det är bättre att ta avstånd, marginalisera, förbjuda.
I detta ryms ett av de stora problemen för de traditionella
partierna. Om man åter drar paralleller med Polen, Ungern, USA eller Ryssland,
kan man känna en oro för att det är de enkla lösningarna som idag attraherar
allt fler. Enkla lösningar innebär inte sällan också ett ”vi mot dom”-scenario.
Det är inte mitt fel att världen går åt pipan, i det stora eller i det lilla.
Det är deras fel; flyktingarnas, mexikanernas, eliternas…
Om man mot detta enbart har en pragmatisk hållning och
hävdar att världen faktiskt blir bättre, långsamt men stadigt, för de allra
flesta finns en risk att man hamnar i skuggan. Om man mot en politik där det
finns ett uppenbart ”vi” mot ett lika uppenbart ”dom” ställer en politik där
det gemensamma allt mer suddats ut i en allt mer extremt subjektiv
individualism, är risken än större att man hamnar i underläge. Människan är,
trots allt och än så länge, en kollektiv varelse. Tillhörighet är viktigt. En
liberalism (långt större än bara L) som inte längre klarar av att hantera
tillhörighet, kollektiva behov och insikten om att ordet samhälle faktiskt
innehåller samma inledning som ordet samhörighet, klarar helt enkelt inte av
att vara samtalspartner. Liberalen företräder ju egentligen ingen annan än sig
själv…
Till detta kommer ett ytterligare perspektiv som jag ska beröra i en
annan bloggpost. Frågan om politikens absoluta sanningsanspråk. En
komplicerande faktor är att allt fler numera verkar mena att det inte
finns mer än två nyanser i politiken: Rätt eller Fel. Rött eller Blått.
Vitt eller Svart. Politiken har även i detta övertagit religionens
plats. Och det får konsekvenser. Men det skulle bli för långt för att
fördjupa sig i detta i denna post.
Hanteringen av SD och andra rörelser med rötter i grumliga
rörelser, med populistiska och förenklade budskap, är inte enkel. Världen är
sällan det. Men jag har alltid ställt mig frågan om avståndstagande,
marginaliserande, bestraffning och förbud är rätt väg att gå. Om det är de
alternativ vi har till den politik vi ogillar, oavsett om den är nationell
eller internationell, leder inte det enbart till djupare klyftor, till mer
konflikt?
För: Om vi inte samtalar, hur ska vi då kunna omvända den
andre?
2 kommentarer:
Jojo. En kan och bör förvisso kunna resonera och provtänka. MEN. Socialdemokraterna ska ingenting säga, det har du rätt i, som lutat sig mot rena stalinister (betydligt pålitligare än SD dock genom att de inte ville "fälla en arbetarregering"). Men Liberalerna som kritiserat detta beroende och (i praktiken) politiska samarbete kan inte gärna gå med på något motsvarande åt höger. DESSUTOM. Sverigedemokraterna är inte bättre bara för att de blivit större. Var de brunaktiga på 90-talet när de var små och Åkesson/Jomshof-gänget gick med (och jag bodde i Lund då, skrev uppsats om Karl XII-firandet och upplevde "Skända inte din ras"-retoriken) litar jag knappast mer på dem nu när de bliit ett 20%-parti under ovannämnda medlemmars ledning. Varför i hela friden går man med i ett halvfascistiskt parti om man vill skapa ett anständigt, socialkonservativt parti? Varför inte i Moderaterna eller i Kristdemokraterna??????????????????????????????
DESSUTOM. Provtänket måste fungera även på "vår vilsegångne broder" Adolf i söder. Och det är så typiskt hur man tror att man ska kunna hantera ett samarbete men bara blir "nyttig idiot" (jo, det har ju hänt gentemot socialismen/kommunismen också i vissa länder). Men jag är helt med på att prata även med NMR, vi har en nästeledare här i Forsa. Klart dom ska omvändas ;o). Tycker Stefan Swärd skriver bra här: http://www.stefansward.se/2018/08/29/varfor-ar-jag-sa-skeptiskt-installd-till-sverigedemokraterna/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+StefanSward+%28Stefan+Sw%C3%A4rd%29 och Andreas Holmberg här: http://andraget.blogspot.com/2018/08/allas-lika-varde-galler-ocksa-nazister.html
Jag gillar ditt "fritänkeri", Staffan. Eller är det frisinne? Viktigt är ju att ingenting är fel för att djävulen säger det ("du tror att Gud är en - också de onda andarna tror det" som Jakob skriver). Man måste alltså inte alltid inta motsatt ståndpunkt. Jag hävdar ju att människors stöd till Sverigedemokraterna snarare försenade än påskyndade en åtstramning av asylpolitiken - genom att de lät sej och sin åsikt företrädas av ett till sitt ursprung och grundläggande ideoogi så djupt obehagligt parti. Förstår om du själv känt dej stämplad för att du påpekat att SD faktiskt haft en poäng i sin kritik av "volymerna" - men det gör inte SD till ett parti att förhandla med som med vilket annat parti som helst. Någon form av samtal behövs ju dock även med dem, och sker också, att påstå annat blir bara hyckleri.
Skicka en kommentar