Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2011-05-05

Knacka dörr

Idag började omvalet i Örebro. Jag var själv ute i Vivalla och blev intervjuad av SR Örebro. Då var det naturligt att kolla in i vallokalen. Såg ut att vara ordentlig ordning. Det är bra. Några röstande gick också in i lokalen. Det är också bra.

Nästa söndag är det själva valdagen. Det ska bli intressant att se hur många som då kommer att ha röstat. Jag är rätt pessimistisk kring valdeltagandet, men det har skett större under. Kanske kan vi få upp valdeltagandet till normala siffror. Vi inom koalitionen måste verkligen få våra sympatisörer till valurnorna. Socialdemokraterna jobbar strategiskt med sina...

Flera partier knackar dörr också i detta val. Det gör inte vi i Folkpartiet speciellt mycket. Istället delar vi flygblad. Vi har haft ett enormt stöd bland folkpartister och sympatisörer. Nästa söndag kommer vi att ha delat tiotusentals flygblad till örebroarna där vi presenterar vår politik. Det är ett unikt genomslag för oss, betydligt bättre än i valrörelsen i september 2010. Trots att vi saknar de resurser vissa andra partier har, vi har inte haft råd med vare sig affischer, bussreklam eller målade bilar, så har kampanjen gått fantastiskt bra. Precis som liberaldemokraterna i Storbritannien tror vi på att det inte är glättigheten i förmedlingen som går igenom, utan djupet i budskapet.

Jag är själv väldigt tveksam till dörrknackning. Skälet är personligt och demokratiskt.

Personligt - därför att jag menar att man ska respektera människors integritet. Demokrati är inte dörrförsäljning. Demokrati är inte Jehovas Vittnen. Reell demokrati förutsätter en aktiv handling från medborgarna. Man ska inte bli tvingad att delta.

Demokratiskt - av flera olika skäl. Det svenska förtidsröstningssystemet (som jag är mycket tveksam till) innebär att man knackar dörr samtidigt som väljarna ska gå och rösta. Hur klarar man av att hålla gränsen klar mellan godkänd påverkan och en påverkan som går över gränsen? "Ska du inte gå och rösta nu? Vallokalen är öppen, jag följer med dig!" Samtidigt måste man vara klar över vad dörrknackning i en valrörelse är. Ett samtal med väljare? Knappast. Proffsen på dörrknackning menar att själva samtalet bara ska vara några få sekunder. Och är det rimligt att blanda samman samtal, som förutsätter två lyssnande parter, med kampanj som främst är envägskommunikation?

Nu menar många att det är just dörrknackningen som kommer att fälla avgörandet. Jag hoppas verkligen inte att det är så. Det vore förfärligt för demokratin om det vore ett kampanjsätt som avgjorde val. Det bör ju vara budskapet. Det vore lika förfärligt som om det var pengarna, resurserna, som avgjorde.

Folkpartiet är ett rätt litet, rätt fattigt, men alldeles fantastiskt parti, med en fantastiskt bra politik. Jag hoppas att örebroarna tar sig lite tid och sätter sig in i vad partierna verkligen vill innan de går för att rösta. Det kommer att innebära fortsatt utveckling, förändring och förnyelse för Örebro i fyra år till!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår att folkpartiet har svårt särskilt med dej Staffan i toppen det är alldeles för mycket i Na som du ljuger om

Tobias Dahl sa...

Och precis som liberaldemokraterna i Storbritannien har ni ju erfarenhet av hur ert stöd snabbt sjunker när ni kommit till makten och satt er i högerburen...

Tobias Dahl sa...

"är det rimligt att blanda samman samtal, som förutsätter två lyssnande parter, med kampanj som främst är envägskommunikation?"

Är inte det en beskrivning av allt valrörelsearbete? Vissa väljare kan man ha ett långt samtal med, andra plockar bara på sig ett kampanjinriktat flygblad i flykten?

Hur tänker du kring förtidsröstningen? Vill du ta bort den? Kraftigt dra in på den i tid? Att partierna avstår kampanjarbete under tiden den pågår? Är inte nästan alla överens om att de breda möjlígheterna till förtidsröstning var en viktig anledning till att vi fick ett så oerhört bra valdeltagande i höstas?

Staffan Werme sa...

Tobias,
jag skulle väldigt gärna sitta med i en utredning som kollade det svenska valsystemet och jämförde det med andra länder. Jag är rätt osäker på vad förtidsröstningen egentligen innebär för politiken och demokratin, liksom jag är tveksam till att andelen röstande alltid är det bästa måttet på hur stark en demokrati är. Om många går och röstar, men det sker genom odemokratiska metoder eller tvång är väl inget vunnet?

Jag hoppas att vi får se en bred parlamentarisk utredning kring det svenska valsystemet lanseras innan sommaren.