Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2005-12-06

Patrik Anttonen till England?

Idag ska tydligen Patrik Anttonen provspela för Leeds United. Förhoppningsvis gör han bra ifrån sig och får ett kontrakt med min engenska favoritklubb. Det innebär att ÖSK förlorar en av sina topp tre spelare, att klubben förhoppningsvis får in lite pengar och att investerarna får in mer. Allt är OK.

Jag ska snart förnya mitt abonnemang på nya läktaren. Ser med glädje att man sänkt priset något och tror att jag ska ta chansen och betala före nyår för att få ytterligare tio procents rabatt. Nästa säsong får vi förhoppningsvis inte se Patrik Anttonen på kanten (därför att han gör succe i Leeds) men också förhoppningsvis se en massa andra unga utvecklingsbara spelare och någon gammal stöttepelare.

Anttonens provspel sätter fingret på en av de svåra nötterna för mig som idrottsintresserad kommunpolitiker. Är sport och idrott viktigt för kommunen så att vi ska stötta även elitidrott? Eller ska vi bara stötta ungdoms och breddidrotten? Jag har inget klart svar på den frågan. Det finns för och nackdelar med båda synpunkterna.

En kommun som bara satsar på skola, vård och omsorg - är den en kommun där fler vill bo, starta företag och njuta av livet? Eller blir det en trist stad utan liv och spänning, där företagandet minskar och barn och ungdomar slutar sporta för att de inte har något att se upp till?

En kommun som satsar på idrott (och kultur för den delen) - är det en kommun som har råd med skola, vård och omsorg? Eller är det så att upplevelsedelen är viktig för att få ungar att inte supa utan istället spela boll, att få nya företag att komma och växa, att få unga och gamla att njuta av livet och därmed öka livskvalitet och minska behov av vård och omsorg?

Svår nöt att knäcka. Men jag hoppas att det går bra för Patrik Anttonen i Leeds!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om ÖSK blir ett bolag istället för ekonomisk förening - gör det någon skillnad tycker du?
När det till exempel gäller:
1. Om bolaget ÖSK ska ha sponsrad hyra så som föreningen ÖSK har nu?
2. Om bolaget ÖSk ska bli tvingat att betala tillbaka miljonskulden till kommunen fortare än föreningen ÖSK?
Jag är bara nyfiken vad du tycker.

Staffan Werme sa...

Svar:
1) Inga sponsrade hyror. Istället ett tydligt och rejält sponsorbidrag som är uträknat utifrån marknadsföringsvärdet av kommunen.
2) Samma här. Spelar ingen roll om det är förening eller bolag. Tydliga och enkla regler, till exempel en avbetalningsplan när det går att upprätta en sådan för förbundets regler.