Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-02-06

Islam och demokrati = sant?

Jag vill inte påstå att jag är en expert på islam. Men jag kan nog mer än genomsnittssvensken. I min ungdom, under mina juridikstudier, gjorde jag ett examensarbete i islamsk handelsrätt. Hur påverkar islams syn på rättsväsende möjligheterna för internationell handel? I det arbetet läste jag bland annat Koran ett antal gånger, liksom ytterligare ett antal skrifter. Problemet är att så mycket då, för 20 år sedan, var skrivet på arabiska och enbart arabiska. Det gick inte att få en fullständig bild av verkligheten.

Mycket har förändrats sedan dess. Men jag har alltid burit med mig en fundering. Kan islam och demokrati förenas? Visst finns det massor av exempel både i Koran och bland uttalanden som mer eller mindre sant tillskrivs Muhammed att man ska agera på det ena eller andra sättet. Det går, liksom i Bibeln, att hitta utsnitt som rättfärdigar både godhet och våld.

Men det finns en sak som skiljer. Bibeln har aldrig gjort anspråk på att vara Guds ord, nedskrivet och färdigt och bara för människorna att använda. Bibeln är skriven av människor, inspirerade av Gud. Koran är däremot i princip färdig och otolkningsbar. Det är därför mycket svårare att vara liberalteologisk muslim än att vara liberalteologisk kristen.

Till skillnad från Bibeln är också Koran betydligt mer uppbyggd som en traditionell naturrättslagbok. Du skall och du skall inte dominerar på ett helt annat sätt i Koran än i Bibeln.¨

Med de senaste dagarnas händelser i färskt minne ställs åter denna, än så länge obesvarade, fråga framför mig: Hur kan islam och demokrati förenas? När demokratiskt fattade beslut strider mot det ord som finns i Koran, hur ska då en sann muslim agera?

Jag hoppas och tror att det finns vägar runt detta. Det visar sig att i princip alla svenska muslimer klarar av denna balansgång. Därför borde man kunna se ljust på framtiden. Men då måste man också hoppas att de i väst boende muslimerna orkar påverka sina religionsfränder i den övriga muslimska världen, och att inte påverkan sker åt motsatt håll.

Inga kommentarer: