Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2011-09-06

Humorhimlen till Örebro!

Har blivit inbjuden av min vän Fredrik Beckman att signa en lista som vill att Morgonpasset i P3 ska komma till Örebro med sin programpunkt Humorhimlen. Vill ni veta mer om Humorhimlen kan ni läsa här, eller här och rösta genom att maila hit: p3morgonpasset@sverigesradio.se

Humorhimlen åker naturligtvis till de tre stora städerna. Men lyssnarna har en möjlighet att "rösta" fram den fjärde orten. Och varför ska det inte bli Örebro?

Bor du i gnällbältet? Är Örebro gnällbältets huvudstad? En del påstår det. Och visst låter närkingskan rätt skrämmande. En del tycker att man ska förneka detta och låtsas som om det inte finns något gnällbälte, eller att vi aldrig säger "det går allri". Jag tror det är fel väg att gå.

Ibland handlar det istället om att bejaka vad man är och istället vrida omgivningens uppfattning. Närkingskan är en gnällig dialekt. Men den kan användas som ett humorvapen mot dem som tror att vi är gnälliga, när vi egentligen bara är ironiskt roliga. Kolla Hjalmar Berglund bara. Eller någon annan av närkingarna i Flackrevyn. Gnälliga? Javisst. Men otroligt roliga.

Och det fantastiska talessättet:

"Visst är det vacker väder här i Örebro?"
"Ja - idag ja..."

är väl egentligen en rätt rolig omskrivning att inte ta eländet idag med sig in i morgondagen. För:

"Visst är det skitväder här i Örebro?"
"Ja - idag ja..."

Örebro har förändrats i en så fantastisk positiv riktning de senaste åren. Det händer så mycket spännande i den stad jag älskar. KIF Örebro ligger tvåa i damallsvenskan. Svenska Kammarorkestern, med sin roliga, danska dirigent (obs humorn), lägger världen för sina fötter. Bridgefestivalen sätter allt på ett kort. O helga natt lyser upp decembermörkret. Och snart har vi Sveriges märkligaste festival här i Örebro när du istället för att tälta och stå på leriga åkrar och lyssna på band långt borta, istället sätter dig på puben och ser och hör dem på närhåll!

Och sedan är det ju Örebro Open Art.

Jag säger bara:

DEN STORA GULA KANINEN.

En del vill ha den kvar. Själv tycker jag att den borde få ett värdigt slut genom att (inser att min idé är för riskabel att ens nämnas på bloggen...).

Jag hoppas att Fredrik Beckmans initiativ kan sprida sig i staden. Kanske stadens media kan haka på. Både Radio Örebro, Tvärsnytt, Nerikes Allehanda och TV4 borde skulle säkert behöva en mer humoristisk inriktning, framförallt med tanke på hur tråkiga vi politiker i denna stad är...

Kolla in Fredriks uppmaning här!

Inga kommentarer: