Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-11-15

Zlatan

Nyss hyllade Zlatan sitt Malmö på Fotbollsgalan. I går avgjorde han Milanoderbyt. Fantastisk livsresa den mannen gjort. Vilken framåtanda. Vilket entreprenörskap!

Det finns en enorm inneboende kraft i alla människor. Alldeles för ofta är det samhällets synliga eller dolda ramar som begränsar kraften. Alldeles för ofta är det politiska system som gör aktiva, kraftfulla invandrare till beroende inaktivister.

Men där sker nu en förändring. Med Erik Ullehag och Folkpartiet vid rodret kommer integrationspolitiken att förändras radikalt. Socialdemokraternas mångåriga arv att göra människor bidragsberoende, inaktiva och utanför kommer att brytas.

Det är på tiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit arbetslös sedan förra sommaren (har en akademisk examen), så jag tycker inte att borgarna ska slå sig för bröstet ang. den höga arbetslösheten som blivit sedan ni tog över 2006. Är det inte lika viktigt att jag som är född i Sverige får ett nytt jobb?

Staffan Werme sa...

Absolut. Och det är också det som sker i allt större omfattning. Framförallt nu när konjunkturerna vänder. Du vet väl att sysselsättningen är högre nu än när vi tog över från sossarna, trots en av världens djupaste lågkonjunkturer.

Akademiska examina är en fantastisk grund för att finna goda arbeten.

Anonym sa...

Ja, en fördel om man har en akademisk examen, men det är inte alltid lätt att få ett nytt jobb bara för det. Inom mitt utbildningsområde är det väldigt svårt att få en anställning, tyvärr. Har varit på flera intervjuer (sökt ca 800 jobb) de senaste månaderna, men det har varit 50-100 sökanden och 6-10 st på intervjuerna, inte lätt då. Har även fått reda på att ev. arbetsmarknadsprojekt inom jobb o utvecklingsgarantin kan hålla undan riktiga anställningar inom mitt utb. område, gör det inte lättare för mig att få en ny anställning. Har sökt ett par utb. som af anordnar men inte kommit med. Jag har arbetslivserfarenhet inom ett annat yrkesområde så jag hoppas jag kan få en ny anställning inom det i.a.f. men det är synd att jag inte kan få ett jobb inom mitt utb. område, har satsat flera år på universitetsstudier och har tagit mycket studielån. Vi har trots allt en hög arbetslöshet, speciellt för oss som är yngre. Kanske dags att de äldre tar ett steg tillbaka istället för att man ska höja pensionsåldern? Låter konstigt med tanke på den ungdomsarbetslöshet vi har i dagens Sverige, Örebro.