Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-10-23

Äntligen

ÖSK!

Satt på vallen i lördags och ömsom led och ömsom log. Satt förresten, jag kunde inte sitta sista tredjedelen av matchen. Varför detta offsidemål? Varför spelade de så dåligt?

Och sedan Halilovic!

Det finns bara ett ord. Underbart.

Det är fascinerande att just denna enkelhet, segerns okomplicerade logik, kan betyda minst lika mycket som en politisk seger. Politikens segrar, oavsett de gäller val eller majoritetsförhandlingar, bär alltid med sig komplicerade mångbottnade facetter. Idrottens logik är så enkel och därför så omedelbar. I det korta perspektivet blir man därför gladare åt att ÖSK är med i allsvenskan igen än att alliansen regerar i Stockholm. Men eftersom livet inte bara är yta och okomplicerbarhet, finns i politikens segrar en annan skönhet.

Men visst var det skönt att segern kom. Inte minst för att ÖSK på detta sätt kunde ge Svenska Fotbollsförbundets ledning en känga. Man undrar när nedflyttningsbeslutet för IFK Göteborg kommer???

4 kommentarer:

Agneta Blom sa...

Låt mig lite försynt påpeka - som blivande högsta politiker i Örebro måste du väl säga rätt: Det heter ju inte "Vallen" längre. Men visst är det kul att vi åter har två allsvenska lag i stan. ;o)

Staffan Werme sa...

Man går fortfarande på vallen fast man åker till Behrn arena...

Agneta Blom sa...

Det finns alltid nya sidor hos människor att upptäcka! Jag har aldrig tidigare tänkt mig att just du skulle vara konservativ.

Staffan Werme sa...

Jag erkänner, oförblommerat, att vallen är namnet i mitt ÖSKonservativa hjärta:)