Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-12-08

Stark budget

Idag redovisar vi att sju partier är överens om en ny budget för Örebro. Det är en stark budget som har lagts på den grund koalitionen jobbat med i fyra år. Vi har skapat en ekonomi som är bland de starkaste i landet. Vi har haft överskott i alla de år vi jobbat. Vi har värnat välfärden, och samtidigt klarat av att hålla ekonomin i balans.

Den budget som nu läggs är i huvudsak en tjänstemannaprodukt. Den är i princip en fortsättning av vad det vi gjort 2010, utan nya politiska prioriteringar. Men den är med all önskvärd tydlighet en fortsättning på koalitionens arbete. Något annat hade varit oacceptabelt.

Det har funnits bekymmer med hur oppositionen under denna mandatperiod hanterat ekonomin. Jag har många gånger varit bekymrad över bristen på ekonomisk kompetens hos de ledande socialdemokraterna. När vi var försiktiga i början lanserade Björn Sundin slagordet: "De sparar för att de vill, inte för att de måste!" som senare upprepades av Baastad, Karlsson, Johansson med flera.

När det visade sig att detta sparande var rätt, så blev det tystnad.

När vi jobbat strategiskt för ökade investeringar, var de fel. "Inte så mycket nu, men kanske sen", var då beskedet. Men när torgen och gatorna nu ligger färdiga och det också visar sig hur bra Örebro gått jämförelsevis mot andra även när det gäller arbetslöshet under den djupaste ekonomiska krisen sen världskrigen, är Baastad, Sundin och Karlsson tysta.

När vi jobbat strategiskt och strukturellt med ökade medel för arbetsmarknadsåtgärder, har Baastad och Sundin ropat: "Mer! Tidigare!" Men varifrån pengarna skulle tas var alltid oklart.
När det nu visar sig att arbetslösheten sjunker och att vi ofta gått bättre än rikssnittet så är de tysta.

Det finns enorma risker när sju partier nu ska samarbeta. Det finns en sannolikhet att det inte blir de strategiska och strukturella beslut som vi i koalitionen varit så bra på att hantera. Det finns en risk att det kan bli mellanting mellan ekonomisk kompetens och värnandet av skattebetalarnas resurser å ena sidan, och lö(s)släppt icke-kompetens å den andra. Den avvägningen riskerar ständigt att hamna för långt åt det lö(s)släppta hållet. På kort sikt spelar det inte så stor roll. Men den stabilitet vi arbetat i fyra år för att grundlägga, kan snabbt raseras.

Detta kommer vare sig jag eller någon annan folkpartist att acceptera. Vi vet att en stabil ekonomisk grund är den enskilt viktigaste förutsättningen för att värna välfärden i kommunen. Motsatsen har år efter år visats av tidigare socialdemokratiska kommunledningar. Hittills har inget visat att Lena Baastad på något sätt skulle ha en annan inriktning än Mats Sjöström. Snarare tvärsom. Det skrämmer. Men det sporrar också till fortsatt liberalt ansvarstagande.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Man undrar varför inte alla röstar på FP,kan det ha med dom inte är så nöjda med dej och FP! Kanske en fråga du ska ställa dej! PS rolig insändare i NA idag(8/12) om O Helga Natt. Dom gick!!! Folk gillar en ödmjuk kille!!

Anonym sa...

Ni var så duktiga så folk rösta inte på er!

Anonym sa...

Staffan du får hålla Sossarna hårt i armen(Det är du bra på!!!) så dom inte räknar fel!

Staffan Werme sa...

Hej min förste anonyme vän. När jag läser dina inlägg, gissar att du också kommenterat inlägget om O Helga Natt, blir jag bara mer övertygad om varför sossarna måste få en lång tid i opposition. Du och de står för en politik där ingen får sticka upp, ingen får vara något, ingen får visa sig duktigare än andra. Du är den anonyme "Jante" - tro inte att du är någon. Och för mig har Jante en partibeteckning = (s)!

Jag är stolt över vad jag har fått vara med att genomföra, tillsammans med mina vänner i koalitionen. Jag är stolt över vad jag klarat av som kommunstyrelseordförande. Bara att hålla ihop en koalition av fem partier i fyra år gör mig stolt och glad.

Det finns rätt många andra sossar som försöker trycka ner, förminska, förlöjliga - allt för att försvaga mig och Folkpartiet. Det gör mig bara än mer motiverad att kämpa för den liberalism som är grunden för det starka, stöttande och hållbara välfärdssamhället. Och det gör mig ännu mer motiverad att jobba för att släppa fram alla de örebroare som inte vill ha den socialdemokratiska jantelagen, utan som vill förverkliga sina drömmar. Här! I Örebro! Denna fantastiska stad!

Anonym sa...

Det är tur att det åtminstone finns en ödmjuk politiker kvar.

Tänk att du faktiskt haft rätt i allt du tänkt och gjort. Det är ju - när man tänker efter - inget annat än briljant.

Staffan Werme sa...

Ovanstående anonyma kommentar är ett typexempel på de manliga härskartekniker som är så vanligt förekommande inom det socialdemokratiska partiet internt och gentemot andra. Förlöljliga. Skapa rädsla. Förtryck.

Anonym sa...

Sorry ej Sosse

Staffan Werme sa...

... tro't;)

Anonym sa...

Slår man upp orden förlöljiga, förtryck så är det en bild på dej!!!

Staffan Werme sa...

Kära anonym, det är bekymmersamt med din inställning till mig som person. Varför denna hatiska inställning? Känner du mig? Vet du verkligen vad jag gör och står för? Eller slåss du mot någon och något av andra skäl?

Björn Sundin sa...

Alla "anonyma" är faktiskt inte sossar, Staffan. Även om man nästan kan tro att det är så med tanke på hur många röster vi socialdemokrater fick i Örebro...

Anonym sa...

Tydligen är alla som inte tycker som du Socialdemokrater! Det finns många fula ord, Socialdemokrater är INTE ett av dem!
Och jag kan lugna dej med att jag är absolut inte Socialdemokrat!!