Det är uppenbart att det finns en skillnad mellan den
offentliga och den privata sektorn när det gäller investeringar. Sällan har väl
kraven på nya, publika investeringar varit högre än idag. Och ofta handlar
kraven om att ”man ska utnyttja den historiskt låga räntenivån”.
Men när näringslivets företrädare får frågan vad riksbankens
senaste räntesänkning innebär, blir svaret knappast att man nu tänker utnyttja
samma låga räntenivå. Istället handlar det om att investeringar istället
riskerar att hållas tillbaka. I riskanalysen finns en stor osäkerhet kring
framtiden. Sannolikheten för att en låg räntenivå ska behållas, vägs mot såväl
korta som längre kassaflöden och investeringens livslängd.
Sådana analyser förekommer sällan inom den offentliga
sektorn, och framförallt inte inom kommunal eller landstingskommunal
verksamhet. Undantaget infrastruktursektorn handlar den ekonomiska analysen
mest om vad kommunen/landstinget kommer att få betala under den kommande
treårsperioden. Och få politiker har vare sig kunskap eller intresse för mer
djupgående ekonomiska analyser.
Det är självklart att det ska finnas en skillnad i synen på
investeringar mellan privat och offentlig sektor. Den offentliga sektorns
investeringar; i skolor och förskolor, i sjukhus och bibliotek, har ett annat
”lönsamhetsperspektiv”. Samhällsnyttan, de säkra långsiktiga intäkterna och de
lika långa avskrivningsperioderna spelar roll. Men det innebär också en ofta
alldeles för stor osäkerhet kring hur det offentliga uppdraget kommer att
klaras på sikt. Om stora resurser binds i investeringarnas följder, inte bara
räntor, amorteringar och nedskrivningar, utan också drift, underhåll och
reinvesteringar, kan kommande välfärdsförändringar att skapa enorma utmaningar.
Demografin är en sådan utmaning. Miljö- och klimat en annan.
Denna bristande insikt kring grundläggande ekonomiska
spelregler spelar sannolikt också en roll för den diskussion som förs kring
migrationens konsekvenser. Är invandring en intäkt eller en kostnad? Är den en
investering för framtiden, och i så fall – är den lönsam eller inte?
I ett antal artiklar har jag uttryckt en oro för
konsekvenserna för den offentliga sektorns verksamheter, om
flyktinginvandringen fortsätter att ligga på lika höga nivåer kommande år som
den gjort de senaste. Om Migrationsverkets prognoser stämmer, kommer
utmaningarna för skolsystemet, för sjukvården liksom för sociala- och
arbetsmarknadsåtgärder att bli enorma.
Mot detta argumenteras i huvudsak längs två linjer. Den
första hävdar att vi har ett ansvar att, oavsett konsekvenserna, agera liksom
vi hittills gjort. Problemet är att de som företräder denna linje aldrig
redovisar dessa konsekvenser av den politik de vill föra. Det blir därmed en
omöjlig diskussion att föra.
Den andra linjen handlar mer om invandringens lönsamhet.
Sverige tjänar på öppenhet, menar man. Liksom den redovisning Arena Idé
redovisat pekar företrädarna på olika parametrar som historiskt visar hur
invandring berikat Sverige.
Denna argumentation har fördelen med att den såväl är öppen
med sina faktagrunder, liksom öppnar för en seriös diskussion. Men åter
riskerar politikernas brister i ekonomi kunskap att sätta käppar i hjulet för
diskussionen. Synen på investeringar kan här tjäna som tydliggörande exempel.
Även om invandringen varit och kommer att förbli en
långsiktigt lönsam investering måste också de kortsiktiga faktorerna redovisas.
För att ett företag ska ha råd med även en långsiktigt lönsam investering,
krävs ett positivt kassaflöde, antingen från den nya investeringen, eller mer realistisk
- från tidigare gjorda investeringar. Andra intäkter måste balansera utgifterna
för investeringen. Klarar inte bolaget det innebär det ekonomiska bekymmer, och
risk för konkurs, oavsett investeringens långsiktiga lönsamhet.
Denna risk står inte den offentliga sektorn inför. Men
insikten om att även om invandring på sikt kan vara lönsam inte innebär att man
kan strunta i de kortsiktiga utgifterna verkar saknas. Få hävdar att invandring
är lönsam från dag ett. Tyvärr är det lika få som söker utröna vilka utgifter
den offentliga sektorn på kort sikt står inför. Vad kostar alla nya förskolor,
skolor och vårdcentraler som krävs om invandringsnivåerna behålls? Hur stora
blir utgifterna för nya bostäder och arbetsmarknadsåtgärder? Vilka
personalkostnadsökningar är inräknade i budgeten?
Kommuner och landsting kan inte som staten agera
finanspolitiskt. De pengar som finns är de som redovisas i resultaträkningen.
Om en verksamhet ökar sin kostnadsmassa, innebär det antingen att andra
undanträngs, eller att kommunen budgeterar för ett negativt resultat. Men det
regelverk som styr kommuner och landsting tillåter inte sådana budgeteringar.
Det troliga är därför att kommuner och landsting i så stor utsträckning som
möjligt väljer att bortse från de kortsiktiga kostnaderna för
flyktingmottagandet i sitt budgetarbete. Därefter uttrycks olika grader av
förvåning när budgeten inte håller.
Sverige mår väl av öppenhet. Vår demografi pekar mot att vi
behöver ha ett inflöde av nya människor som kan bära upp såväl offentlig som
privat sektor. Men den öppenhet vi har gentemot omvärlden måste också visas mot
det skattekollektiv som främst på kort sikt ska stå för de ökade utgifter
migrationen och dess följdutmaningar innebär.
En större kunskapsbas kring grundläggande företagsekonomi
hos de politiker som leder landets kommuner och landsting skulle i det läget
vara ovärdelig. Tyvärr går utvecklingen ofta åt motsatt håll. Ekonomisk kunskap och ekonomiskt ansvarstagande överlåts åt tjänstemännen. Som en politisk tjänsteman en gång sade till mig: "Ingen har vunnit ett kommunalval på en ekonomisk fråga!" Den lokala politiken blir istället en tummelplats för kommunikation om de egna visionernas förträfflighet och motståndarens uselhet.
Men därutanför, i förskolan och skolan, i sjukvården och socialtjänsten, fortsätter medarbetarna att arbeta med allt tyngre arbetsuppgifter till allt lägre ersättning. Och politikerna blundar. Istället för att lära och ta ansvar, fortsätter de flesta att hoppas, drömma och tycka att
även migrationen, integrationen och utanförskapet ska kunna lösas – av någon
annan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar