Karin Sundin (s) ville i årets hyresförhandling inte gå ut med något sifferbud från ÖBO; där hon är styrelseledamot. Jag förstår det. För hon styr ett företag som inte fungerar.
När socialdemokraterna återtog makten efter valet 2011 var ett av skälen att de uppbådade så gott som alla ÖBOs hyresgäster i sin kamp mot de försiktiga försäljningar av ÖBO-lägenheter som vi i Koalition Örebro genomförde. Det var namnlistor med krav på folkomröstning. Det var flygblad och affischer i ÖBOs trappuppgångar. Det var dörrknackning med berättelser om hur illa det skulle bli för ÖBOs hyresgäster om vår politik fick fortsätta.
Och de vann.
Problemet var att de (som vanligt) inte berättade hela sanningen. Då hade kanske resultatet blivit annorlunda.
För sanningen är att ÖBOs hyresförvaltning gått rätt knackigt under lång tid. Det är inte hyresgästernas hyror som gjort så att ÖBO klarat av att gå ihop. Det är istället de som hyr affärslokaler, men framförallt dugliga tjänstemän på finanssidan, som klarat jobbet. Det är de som fått ett minus till att bli ett plus.
När vi insåg det i den koalition jag ledde, och samtidigt såg de enorma utmaningar ÖBO har vad gäller underhåll, renovering och nybyggnation, visste vi att det bara fanns tre alternativ för ÖBO:
1) Alla Örebros skattebetalare skulle betala för att bolaget inte klarar av sin uppgift. Det är både fel och omöjligt. Det finns inga skäl att villa- eller bostadsrättsboende ska betala delar av hyresgästernas hyror. Dessutom förbjuder numera lagen det.
2) ÖBOs hyresgäster skulle drabbas av stora hyreshöjningar. Vi talar här om tvåsiffriga tal, kanske 15 % vissa år. Är det en rimlig politik? Knappast.
3) Vi genomför strategiska försäljningar, stärker bolagets kapitalbas och använder pengarna för underhållet. Det innebär fortfarande behov av hyreshöjningar men inte i samma storleksordning.
Vi valde den tredje vägen. Socialdemokraterna valde väg två. Men Karin Sundin, hennes make Björn och Lena Baastad som var ute och kampanjade hos ÖBOs hyresgäster "glömde" uppenbarligen att berätta om vad som skulle komma när försäljningsarbetet stoppades.
Nu ser vi följden. En vanlig renovering (enligt Karin Sundins ord) kan innebära en hyreshöjning på 40 %. Och bolaget fortsätter att blöda. ÖBO gör underskott i år igen. Och frågan är när det vänder. Hyresförvaltningen går helt enkelt inte bra.
Karin Sundin har hållit en mycket låg profil utåt, liksom Lena Baastad, i den fråga de borde fronta i. ÖBOs hyresgäster borde ställa de båda mot väggen och fråga vart deras politik leder. De borde berätta om hur stora hyreshöjningar som de kan räkna med de kommande åren. De borde berätta om riskerna för att underhållet blir sämre och skjuts på framtiden. De borde berätta om att bolaget kanske inte kommer att ha råd att bygga så mycket nytt som det borde.
Och för alla örebroare borde de berätta om vilka risker som finns med ett bolag som inte går ihop. Men de kommer inte att göra det. Istället kommer de att fortsätta berätta sagan om att bara ÖBO garanterar det goda hyresboendet i Örebro i förhoppning om att åter vinna hyresgästernas röster. Men frågan är om det går. Eller kanske mer - om Karin Sundin och Lena Baastad är så cyniska att de låter ÖBO fortsätta att försvagas för att de själva ska vinna röster.
För oss i Folkpartiet är den nu förda politiken en återvändsgränd. ÖBO måste vara ett starkt bolag, där plus och minus går ihop, där bolaget visar överskott varje år. Där överskotten används till nybyggnation, renovering och underhåll. Och där hyresgästerna kan vara trygga i att bolaget inte tvingas till tvåsiffriga hyreshöjningar. Då krävs fortsatta strategiska försäljningar. Det är rätt politik för en stad som växer och för hyresgäster som vill ha ett gott och tryggt boende.
I förra mandatperioden och i valrörelsen var Hyresgästföreningen en trogen bandhund till socialdemokraterna. Frågan är hur de ställer sig nu. Det finns tecken på att även denna gamla rest av det korporativistiska socialdemokratiska samhället nu rasar. Det vore en välgärning. För hyresrätten. För hyresgästerna. För örebroarna.
Medai: SR Örebro
En blogg för den politiska vänsterliberala traditionen, ibland med värdekonservativa drag, som förr kallades frisinnad.
Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare
Visar inlägg med etikett hyresrätter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hyresrätter. Visa alla inlägg
2012-12-03
2011-07-30
Det byggs för lite...
Läser i NA att det byggs för lite i Örebro. I år, efter koalitionens framgångsrika år, har det inte startat ett enda bygge. Och det ansvariga kommunalrådet Sundin vill ha en plan...
Det finns en uppenbar risk att det kommer att bli stora problem på byggmarknaden i Örebro i framtiden. När vi idag har en kommunledning som bara för ett år sedan karaktäriserade alla privata hyresvärdar som ansvarslösa, oacceptabla och enbart intresserade av att suga ur sina hyresgäster så mycket pengar som möjligt, så finns det grundläggande problem för en stark och kraftfull byggmarknad.
Socialdemokraterna i Örebro ser egentligen bara ÖBO som alternativet inom byggsektorn när det gäller hyresrätter. Och det finns inget större intresse från deras sida att öka andelen bostadsrätter. Villor däremot har de märkligt nog inget emot.
Socialdemokraternas ÖBO-kramande skapar kontinuerligt stora problem inte bara för hyressektorn i Örebro. ÖBO är med sina monopolistiska drag ett av de största problemen för ett bra näringslivsklimat. Låt mig peka på några problem:
ÖBOs hyror täcker idag inte kostnaderna för förvaltningen. Sannolikt har ÖBOs hyresförvaltning gått med miljonförluster många år. Men det har aldrig funnits någon vilja från socialdemokratiskt håll att kolla upp detta. Men nu har vi sett att hyresgästerna inte betalar tillräckligt för att bolaget ska klara sig. Istället är det lokalerna, affärslokalerna exempelvis, och finansförvaltningen som skapar ÖBOs vinst. Eftersom ÖBO är hyresledande, innebär det att de privata fastighetsägarna riskerar stora problem att få sina utgifter och intäkter att gå ihop. Är det förvånande att inget byggs?
Nyproduktion är idag nästan alltid en förlustaffär. Därför är det i princip omöjligt att, som NA skriver, bygga billigare och nytt. De billiga hyresrätterna måste finnas i äldre hus. Efter några år, kanske upp emot tio år, när avskrivningarna gjort sitt, kan objekten böra visa svarta siffror. För ÖBO, med sina 60 - 70 % av marknaden, är det möjligt att sprida förlusterna på de vinster man gör på äldre hus (som man också sannolikt köpt in till underpris en gång för länge sedan). Men för en mindre, privat fastighetsägare, är det nästan omöjligt. Är det förvånande att inget byggs?
ÖBO kan med sin storlek pressa priserna enormt hos alla de underleverantörer de använder sig av. Ibland har det gått till överdrift, som när bolaget krävde att få veta vinstmarginalerna hos underleverantörer. Men genom att ÖBO kan pressa priserna så, kommer samma underleverantörer att behöva ta igen på de små gungorna vad man förlorar på den stora karusellen. Åter blir det de små fastighetsägarna som hamnar i strykklass. Är det förvånande att inget byggs?
Vad är då lösningen? Det självklara borde vara att Örebro gick samma väg som andra städer och minskade det kommunägda bolagets andel av hyresmarknaden. Det lilla försök vi gjorde för ett år sedan har visat sig både vara bra och dåligt. Jag kommer aldrig att försvara Västerstaden, om det är så illa som NA skriver. Men ser man på de andra, lokala köparna, har jag hittills bara hört lovord. Det gäller alltså att kunna sälja rätt, till rätt pris och till rätt köpare.
Björn Sundin vill ha en plan, i sann socialdemokratisk kommunsocialistisk anda. Det är sossarna bra på. Planer, mål och att spendera andras pengar. Men om inte de ekonomiska incitamenten finns, kommer aldrig privata aktörer att satsa i Örebro. Och frågan är hur länge alla skattebetalare i privata hyresrätter, villor och bostadsrätter i Örebro vill fortsätta subventionera ÖBOs hyresgäster?
Media: NA, NA-Västerstaden
Det finns en uppenbar risk att det kommer att bli stora problem på byggmarknaden i Örebro i framtiden. När vi idag har en kommunledning som bara för ett år sedan karaktäriserade alla privata hyresvärdar som ansvarslösa, oacceptabla och enbart intresserade av att suga ur sina hyresgäster så mycket pengar som möjligt, så finns det grundläggande problem för en stark och kraftfull byggmarknad.
Socialdemokraterna i Örebro ser egentligen bara ÖBO som alternativet inom byggsektorn när det gäller hyresrätter. Och det finns inget större intresse från deras sida att öka andelen bostadsrätter. Villor däremot har de märkligt nog inget emot.
Socialdemokraternas ÖBO-kramande skapar kontinuerligt stora problem inte bara för hyressektorn i Örebro. ÖBO är med sina monopolistiska drag ett av de största problemen för ett bra näringslivsklimat. Låt mig peka på några problem:
ÖBOs hyror täcker idag inte kostnaderna för förvaltningen. Sannolikt har ÖBOs hyresförvaltning gått med miljonförluster många år. Men det har aldrig funnits någon vilja från socialdemokratiskt håll att kolla upp detta. Men nu har vi sett att hyresgästerna inte betalar tillräckligt för att bolaget ska klara sig. Istället är det lokalerna, affärslokalerna exempelvis, och finansförvaltningen som skapar ÖBOs vinst. Eftersom ÖBO är hyresledande, innebär det att de privata fastighetsägarna riskerar stora problem att få sina utgifter och intäkter att gå ihop. Är det förvånande att inget byggs?
Nyproduktion är idag nästan alltid en förlustaffär. Därför är det i princip omöjligt att, som NA skriver, bygga billigare och nytt. De billiga hyresrätterna måste finnas i äldre hus. Efter några år, kanske upp emot tio år, när avskrivningarna gjort sitt, kan objekten böra visa svarta siffror. För ÖBO, med sina 60 - 70 % av marknaden, är det möjligt att sprida förlusterna på de vinster man gör på äldre hus (som man också sannolikt köpt in till underpris en gång för länge sedan). Men för en mindre, privat fastighetsägare, är det nästan omöjligt. Är det förvånande att inget byggs?
ÖBO kan med sin storlek pressa priserna enormt hos alla de underleverantörer de använder sig av. Ibland har det gått till överdrift, som när bolaget krävde att få veta vinstmarginalerna hos underleverantörer. Men genom att ÖBO kan pressa priserna så, kommer samma underleverantörer att behöva ta igen på de små gungorna vad man förlorar på den stora karusellen. Åter blir det de små fastighetsägarna som hamnar i strykklass. Är det förvånande att inget byggs?
Vad är då lösningen? Det självklara borde vara att Örebro gick samma väg som andra städer och minskade det kommunägda bolagets andel av hyresmarknaden. Det lilla försök vi gjorde för ett år sedan har visat sig både vara bra och dåligt. Jag kommer aldrig att försvara Västerstaden, om det är så illa som NA skriver. Men ser man på de andra, lokala köparna, har jag hittills bara hört lovord. Det gäller alltså att kunna sälja rätt, till rätt pris och till rätt köpare.
Björn Sundin vill ha en plan, i sann socialdemokratisk kommunsocialistisk anda. Det är sossarna bra på. Planer, mål och att spendera andras pengar. Men om inte de ekonomiska incitamenten finns, kommer aldrig privata aktörer att satsa i Örebro. Och frågan är hur länge alla skattebetalare i privata hyresrätter, villor och bostadsrätter i Örebro vill fortsätta subventionera ÖBOs hyresgäster?
Media: NA, NA-Västerstaden
2011-03-03
Fler hyresrätter?
Läser på Tvärsnytts hemsida att man i Västerås saknar hyresrätter, att människor som vill bo i centrum istället får bo utanför. Det är en intressant vinkling på ett problem som också finns i Örebro.
Örebro ökade med 1456 personer förra året. Det är en hög, men låg, siffra. Befolkningsökningen avstannade i princip totalt de sista månaderna. Var det för att det politiska läget blev oklart efter valet? Efter fyra år av exempellös uppgång, efter sossarnas fall, blev människor åter oroliga för vad som skulle kunna hända med en röd regim? Njae...
Det sannolika är att vi inte hade tillräckligt många lediga lägenheter. ÖBO har i princip inga lägenheter att hyra ut. Inte de privata hyresvärdarna heller. Det har byggts för lite under flera år, främst på grund av finanskrisen.
Men det behövs mer än hyresrätter, framförallt i Örebro som har en mycket stor andel hyresrätter i förhållande till bostadsrätter och villor. I Örebro måste vi se till så att antalet bostadsrätter ökar, att andra former av ägandelägenheter kommer till, att vi har en god tillgång till centrala villatomter och så vidare. För mig är det viktigt att Örebro inte flyter ut okontrollerat, utan att vi centrerar och förstadligar Örebro än mer. Vi ska eftersträva det europeiska, täta, stadsbyggandet, inte det amerikanska eller australiska glesa. Det spelar roll för klimat, kultur, stadsliv.
Det senaste året har det kommit igång flera projekt i Örebro som kommer att lösa delar av det problem som finns, men mer kommer att behöva göras. Jag har fem förslag:
1) ÖBO ska uppfylla det krav på 2000 nya lägenheter som koalitionen krävt men öka takten. Allt ska vara klart till 2015. Alla lägenheter ska vara i centrala Örebro.
2) Öka höjden på husen i Örebro centrum. Nya höghus vid Östra Bangatan, vid Södra infarten, vid centralstation, vid konserthuset, vid postterminalen, på Eyrabadets gymnastiksal.
3) Snabbutred hur marken vid Örebro Pappersbruk ska kunna exploateras samtidigt som diskussioner kring försäljning pågår.
4) Bygg över motorvägen, vid Varberga-Oxhagen, vid Hjärsta-Vivalla, och exploatera med såväl hus som grönområden.
Och det femte, kanske mer kontroversiella förslaget:
5) Gör ett samarbetsavtal med Hallsberg och Kumla i första hand för att skapa en gemensam bostadsmarknad. Kumla och Hallsberg kan bli goda komplement till Örebro, samhällen av förortskaraktär som bygger på de fördelar detta har. Skapa tydligare tågpendlingssystem, se hur området kring järnvägen mellan orterna ska kunna exploateras och prioritera dessa byggplaner. Bygg upp lokaltrafiken kring ett antal pendlingsstationsnoder. På sikt bör detta utvidgas till såväl Nora som Lindesberg.
Örebro har en fantastisk framtid. Vi måste idag besluta om hur vi vill bygga den.
Örebro ökade med 1456 personer förra året. Det är en hög, men låg, siffra. Befolkningsökningen avstannade i princip totalt de sista månaderna. Var det för att det politiska läget blev oklart efter valet? Efter fyra år av exempellös uppgång, efter sossarnas fall, blev människor åter oroliga för vad som skulle kunna hända med en röd regim? Njae...
Det sannolika är att vi inte hade tillräckligt många lediga lägenheter. ÖBO har i princip inga lägenheter att hyra ut. Inte de privata hyresvärdarna heller. Det har byggts för lite under flera år, främst på grund av finanskrisen.
Men det behövs mer än hyresrätter, framförallt i Örebro som har en mycket stor andel hyresrätter i förhållande till bostadsrätter och villor. I Örebro måste vi se till så att antalet bostadsrätter ökar, att andra former av ägandelägenheter kommer till, att vi har en god tillgång till centrala villatomter och så vidare. För mig är det viktigt att Örebro inte flyter ut okontrollerat, utan att vi centrerar och förstadligar Örebro än mer. Vi ska eftersträva det europeiska, täta, stadsbyggandet, inte det amerikanska eller australiska glesa. Det spelar roll för klimat, kultur, stadsliv.
Det senaste året har det kommit igång flera projekt i Örebro som kommer att lösa delar av det problem som finns, men mer kommer att behöva göras. Jag har fem förslag:
1) ÖBO ska uppfylla det krav på 2000 nya lägenheter som koalitionen krävt men öka takten. Allt ska vara klart till 2015. Alla lägenheter ska vara i centrala Örebro.
2) Öka höjden på husen i Örebro centrum. Nya höghus vid Östra Bangatan, vid Södra infarten, vid centralstation, vid konserthuset, vid postterminalen, på Eyrabadets gymnastiksal.
3) Snabbutred hur marken vid Örebro Pappersbruk ska kunna exploateras samtidigt som diskussioner kring försäljning pågår.
4) Bygg över motorvägen, vid Varberga-Oxhagen, vid Hjärsta-Vivalla, och exploatera med såväl hus som grönområden.
Och det femte, kanske mer kontroversiella förslaget:
5) Gör ett samarbetsavtal med Hallsberg och Kumla i första hand för att skapa en gemensam bostadsmarknad. Kumla och Hallsberg kan bli goda komplement till Örebro, samhällen av förortskaraktär som bygger på de fördelar detta har. Skapa tydligare tågpendlingssystem, se hur området kring järnvägen mellan orterna ska kunna exploateras och prioritera dessa byggplaner. Bygg upp lokaltrafiken kring ett antal pendlingsstationsnoder. På sikt bör detta utvidgas till såväl Nora som Lindesberg.
Örebro har en fantastisk framtid. Vi måste idag besluta om hur vi vill bygga den.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)