Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-06-22

Snart semester, eller

Sista dagen på jobbet innan semester. Ändå är två dagar nästa vecka inbokade. Suck... Som det känns just nu vore det skönt med ett par månaders vila.

Jag har fortfarande inte kunnat smälta gårdagens fullmäktige. Dels för att besluten blev som de blev. Men också för det hårda debattklimatet. Det tar hårt att bli anklagad både för det ena och det andra, som person, inte som politisk företrädare. Det kan inget mediagenomslag uppväga. Tankarna om det är värt priset att vara politiker kommer.

Torgny Larsson, kommunfullmäktiges ordförande (s), avslutade med några tankar kring politiska angrepp. Jag tycker Torgny är en mycket bra ordförande av många olika skäl. Men jag tror att hans dröm om en valrörelse utan hårda angrepp är och förblir en dröm.

På kommunstyrelsen dagen innan kom en av hans partikamrater, Lars-Erik Soting, klädd i en LO tröja. På ryggen stod budskapen: "Trygghet eller rädsla? Du väljer." Budskapet är tydligt. Sossarna står för trygghet. Vi för rädsla. Vi vill alltså skapa rädda människor. Finns det någon sanning bakom detta? Varför vill man skrämma människor istället för att prata politik?

Det är bara att sucka vidare. Torgnys dröm kommer att förbli en dröm. Tyvärr.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lovar på stående fot att inte komma med några som helst personangrepp i valrörelsen. Däremot hoppas jag vi diskuterar sakfrågorna och dess innehåll till vi blir blåa (eller möjligen gröna) i ansiktet!

Anonym sa...

Vilket tonläge använder Staffan Werme själv på sin bloggsida? Det är vädigt mycket "sossehat", onyanserat och utan distans till vad han och hans parrti själva står för. Det ena är så gott, det andra är så dumt.

Staffan Werme sa...

Jag köper gärna angrepp på partiets politik, eller brist på politik. Men när ledande socialdemokrater i debatter säger att "vi ska vara glada för att det bara finns en Staffan Werme" är det något annat.

Även på min blogg försöker jag göra skillnad på sak och person. Till exempel bloggen om de tre sossarna som står inför rätta. Där finns ett försvar för statsministern, ett suckande över den berusade SSUaren och en skarp kritik över den brist på sammanhang mellan politik och ledarskap som Malmös starke man redovisar.

Anonym sa...

S) står idag för (s)tagnation, (s)telbenthet, (s)topp och (s)jälviskhet. Man (s)lår vakt om de enga fördelarna och tycker att det viktigaste är att värna organisationen.

Slafs och skit. är detta politsikt samtal? Nej, skärpning!