I går på kommunstyrelsen fattade vi i majoriteten ett beslut om att Örebro kommun under det kommande året ska återta driften av Storstenshöjdens backar och göra en direktupphandling av denna drift av Storstenshöjden AB. Verkställigheten av att sälja backen skjuts upp ett år i avvaktan på en ny vattendom.
Mot detta reserverade sig s och v. De ville först återremittera frågan och sedan bara yrka avslag, men efter en viss vägledning blev alternativförslaget att de istället ville ha en diskussion med alla parter kring Storstenshöjden och Ånnaboda.
Visst låter det bra? Men, för det finns alltid ett men, det innebär i verkligheten att Storstenshöjden läggs ner och att Ånnaboda troligen står utan spår i flera år. Varför?
I dagsläget finns bara en reell möjlighet att sköta Storstenshöjden. Det är den nuvarande entreprenören som sitter på den kunskap och erfarenhet som krävs. Visst finns det en möjlighet för kommunen att bygga upp samma kunskap intern, men till vilka kostnader? Det handlar om många miljoner kronor, pengar som inte finns. Eftersom den möjlighet som finns att bibehålla entreprenören som driftansvarig för backen är det åtagande som kommunstyrelsen gjort, innebär oppositionens förslag faktiskt att man stänger Storstenshöjden. Stängingen är då också för evigt. Det finns inga reella eller ekonomiska möjligheter att återstarta backen om den en gång stängts.
Men vad händer då med spåret i Ånnaboda? Det arbete som nu pågår med den nya vattendomsansökan sker så snabbt det bara är möjligt. Grundförslaget innebär att kommunen ska säkra en vattentillförsel till både spår och backe på i storleksordningen 130.000 kubikmeter vatten.
Om man istället, före ett beslut om vilken typ av vattendom som ska sökas, vill ha en bred diskussion med alla parter, lär tiden gå både för den kommande och även nästa säsong. Vattendomsansökningar är ingen enkel sak och tiden från ansökan till dom är ofta ett år. Så antingen struntar man i den breda diskussionen och kör en vattendomsansökan på Ånnabodaspåret, eller så kör man diskussionen och struntar i spåret de kommande åren. Det senare alternativet blir alltså ännu värre än den redan bekymmersamma situationen för skidsporten.
Kommunledningens alternativ är att vi under den tid vi nu söker vattendom för båda områdena, ordnar upp driften på Storstenshöjden, tar en paus i försäljningsarbetet och jobbar på en tillfällig lösning för Ånnabodaspåret, diskuterar med de mest berörda föreningarna. Den diskussionen är redan på gång.
Alternativen blir därmed övertydliga. Kommunledningen arbetar på alla sätt för att lösa både Ånnabodaspåret och Storstenshöjden. Oppositionen vill stoppa, försena och därmed lägga ner både spår och backe.
Samma skillnader som så ofta.
1 kommentar:
Borde självklart inte vara förvånad, men än en gång drar du helt otroliga slutsatser.
Du och dina högerkompisar har alltså låst in kommunen i ett avtal som ni nu inte kan ta er ur. Vi (s) tyckte att man borde undersöka om det fanns andra intressenter som ville sköta backen, men ni sa nej. Slalomföreningen (med flera) sa samma sak (de ville t o m ta över driften). Men ni sa nej.
Och i två år har ni inte gjort någonting åt vattendomen. Och ändå påstår du att det är (s) fel och att vi vill lägga ner verksamheten i Kilsbergen. Suck.
Varför bryr jag mig, överhuvudtaget? Kanske för att du är Kommunstyrelsens ordförande i Sveriges sjunde största kommun. Det borde innebära att du är seriös och värd att ta på allvar.
Skicka en kommentar