Mot denna utveckling stred Folkpartiet, med stöd av alla andra oppositionspartier. Vårt förslag kan du läsa här nedan. Allemansrätten är en omistlig del av Sverige!
Den svenska allemansrätten är en omistlig del av såväl
natur- som friluftsupplevelser för många svenskar, som en del av det svenska
kulturarvet. Örebro kommun menar att det idag inte finns några skäl för att
förändra grunderna för allemansrätten som den idag fungerar. Vi har följande
kommentarer till Naturvårdsverkets utredning:
1) Allemansrättens karaktär av en rättighet som begränsas
enbart av det som uttryckligen är förbjudet ska värnas. Örebro kommun
ifrågasätter starkt de önskningar om olika former av ”listor” eller liknande
som ska tydliggöra såväl rättigheter som skyldigheter. Sådana ”listor” riskerar
att kraftigt begränsa allmänhetens möjligheter att fritt vistats i skog och
mark av två skäl:
a) om en tidigare upplevd rättighet inte finns med i rättighetskatalogen/listan
innebär det de facto att den kan anses falla utanför allemansrätten, och
b) en rättighetskatalog kan enkelt ändras och begränsas
genom en snabb process i Sveriges riksdag. Sådana ändringar kan komma efter
påtryckningar från olika organisationer eller intresseföreningar/nätverk.
2) Förslagen om att göra skillnad mellan fysiska och
juridiska personers rätt till allemansrätt, eller snarare juridiska personers
möjlighet att använda allemansrätten för sin verksamhet, kräver kontinuerliga avvägningar.
Örebro kommun menar att gällande lagstiftning bör kunna användas för de
rättighetsintrång som en markägare kan få kännas vid och som lokalt kan bli för
omfattande. Örebro kommun menar inte att det är möjligt att göra skillnad på
större eller mindre företag i bruket av allemansrätt.
3) Örebro kommun ifrågasätter starkt möjligheten att med
olika former av skadeståndsfonder hantera intrång som faller utanför
allemansrätten. Skälen för detta är:
a) Det synes ofta i princip omöjligt att kunna klarlägga om
ett rättighetsintrång skett, och vem som bär ansvaret för skadan. Denna
osäkerhet innebär omfattande problem och risker för en lika omfattande
administration av fonden.
b) Frågan om vem som ska betala in till en sådan fond är
sannolikt omöjlig att hantera. Även om man skulle begränsa inbetalningarna till
juridiska personer blir det enormt svårhanterligt och innebär en enorm
administration för att hantera systemet. Hur inbetalningar skulle ske, om
användaren inte har svenskt medborgarskap eller är en juridisk person med annan
hemvist än Sverige, är oklart.
c) Om en fond etableras, kan det också innebära en annan syn
på hur vi brukar naturen. Den varsamhet som varit en grund för allemansrätten
kan, genom att skador ersätts ur fonden, minska.
Avslutningsvis vill Örebro kommun åter understryka att den
svenska allemansrätten är en omistlig del av svenskt friluftsliv, vårt
förhållningssätt till natur och naturvård och även en del av vår kulturella
tradition. Den nuvarande lagstiftningen, med de begränsningar som tydliggjorts
genom särskild lagstiftning, synes fortfarande bäst anpassad för att värna
allemansrätten idag och i framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar