Hanne Kjöller har i ett par krönikor tagit upp var gränsen
för det offentliga går. Först var det nattis. Idag är det vem och för vad man
ska ha rätt till viss kommunal assistans. Båda frågorna rör både konkreta och
mer filosofiska frågor.
Frågan om nattis är självklart ekonomisk. Både för samhället
och för den enskilde. Är det rimligt att samhället alltid ska ställa upp med
barnomsorg? Till vilken kostnad som helst? Om alla kommuner blir tvungna att ha
nattis, kan en persons nattarbete sysselsätta både personal på natten och
kommande dag.
Men den har också en mer filosofisk sida. Vilket ansvar har
vi för vårt eget liv och för våra barns liv? Är det självklart att en
småbarnsförälder ska jobba kvällar och nätter? Och vad händer om inga andra
jobb finns? Vilka nya krav ställer vi på oss som föräldrar om
24-timmarssamhället än mer genomförs? Vilken plats finns för barn och familj?
Det är enkelt att tänka sig en skiftarbetande ensamstående mamma som jobbar tre nätter i sträck. Innebär det att hennes barn ska tas om hand om det offentliga dessa tre nätter och efterföljande dagar? Är det rimligt att ett barn inte får se sina föräldrar på halva veckor?
Det är enkelt att tänka sig en skiftarbetande ensamstående mamma som jobbar tre nätter i sträck. Innebär det att hennes barn ska tas om hand om det offentliga dessa tre nätter och efterföljande dagar? Är det rimligt att ett barn inte får se sina föräldrar på halva veckor?
Vilket ansvar har båda föräldrarna, och det nätverk som kan
finnas runt? Vilket ansvar har arbetsgivaren att anpassa arbetet efter
familjesituationen? Vilket ansvar har det offentliga?
Ser man bara till ekonomin är det kanske enklare. Men om man
försöker belysa frågan ur ett helhetsperspektiv blir det svårare.
På samma sätt är det med ledsagandet, assistansen från
kommunen. Med den information som ges i krönikan måste man fråga sig vilket
samhälle vi är på väg in i. Hur kompensatoriskt ska samhället vara? Får det
räcka med förskola, skola och försörjningsstöd, eller går gränsen någon annan
stans?
Men den mer filosofiska delen, som Kjöller också berör, är
vad som bygger ett samhälle. Alldeles för ofta i Sverige idag verkar det som om
vi tror att det är den offentliga sektorn som bygger samhället starkt. Jag vill
med eftertryck hävda något annat.
Styrkan i den offentliga sektorn bygger på styrkan i det
civila samhället. Grunden för att den offentliga sektorn ska kunna jobba ligger
i de värderingar, de normer, de etiska överväganden, som finns i det civila
samhället. Det offentliga samhället står sig slätt om det utifrån sitt
överifrånperspektiv ska försöka genomföra allt det goda som välutbildade
tjänstemän och politiker övervägt.
Inte minst visar detta sig i de problem det offentliga
finner i sitt arbete mot utanförskap och segregation. Det hjälper inte hur
många socialsekreterare eller arbetsförmedlare som anställs. Förändringen måste
komma inifrån. Det starka samhället, den goda välfärden, byggs genom de broar
som människor själva bygger mellan varandra. Det offentliga kan bara vara ett
stöd till, eller ett stopp för, sådana broar.
I nästan varje blogg försöker jag göra en lokal återkoppling
till blogginnehållet. Så även här. Under den förra mandatperioden, under
liberal ledning, sökte Örebro kommun att hitta vägar till denna svåra samverkan
med det civila samhället. Den tiden är nu över. Det finns inte längre någon i
kommunledningen som försvarar det synsätt vi försökte genomföra. Nu är det
kommunen som gäller, oavsett om det handlar om arbetsåtgärder i Vivalla,
byggandet av idrottshallar i samma områden (som ingen kommer att ha råd att
använda), eller långsiktigheten i föreningsbidrag. Det offentliga perspektivet
har tagit över.
På kort sikt kan det verka som samhället skulle bli bättre,
ju mer det offentliga tar över. Kommunala politiker och tjänstemän kan ju
vältaligt beskriva de beslut de tar och bevekelsegrunderna för dem. Men
långsiktigt leder det till ett svagare samhälle. När det offentliga övergår
från att vara en stöttande organisation, till det som ansvarar för det mesta i
samhället, vittrar de band som knyter oss människor samman. Vi går från att
vara medskapande, medansvariga, till att bli oansvariga klienter i den mäktiga
patronens hand.
Media: DN
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar