Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2013-03-18

Nytt partiprogram.

6000 enkätsvar, 3000 brev, hundratals arbetstimmar och oändliga genomläsningstimmar senare är det färdigt. Programkommitténs förslag till nytt partiprogram för Folkpartiet.

Nu återstår bara resten.

Till den 28 maj kan du vara med och påverka. Motionera, ensam eller tillsammans med andra, kring smått och stort, lägga till, dra ifrån, ändra, kritisera, berömma.

Det har varit en förmån att vara med i partiprogramkommittén. Varenda timme jag lagt ner på programmet är värd det den kostat. Alla diskussioner med kommitténs ledamöter, med inbjudna föredragshållare, med partimedlemmar, med intresserade människor har berikat mitt liv detta år. Och förhoppningsvis har det också berikat partiprogrammet.

Vad är då detta program? Jag tänker inte recensera det. Det är bättre att du läser det. Bara två små korta påpekanden:

Jag brukar säga att jag är vänsterliberal, socialliberal, frisinnad. Men ju äldre jag blir, och desto mer jag anar av vad som händer i världen, desto mindre intresserad blir jag av prefixen till liberalism. En del av Folkpartiets nya partiprogram kan säkert uppfattas som mer höger än tidigare. Plattare skatt är en självklar sådan del. Men i en värld där globaliseringens följder också påverkar vårt skattesystem, måste man våga tänka nytt för att tänka rätt. Frågan om skattens utseende handlar i första hand om att få in tillräckligt mycket pengar för välfärdens arbete, utan att det drabbar dem som behöver välfärden mest. Skattesystemen, arbetsrätten, måste se annorlunda ut idag än 1990, och de kommer sannolikt att behöva fortsätta att ändras framöver.

Men i det vänsterliberala, frisinnade, finns andra värderingar som går utanför den traditionella höger-vänsterskalan. De sociala trygghetssystemen är självklara delar av en socialliberal politik, ofta benämnd vänster. Men dit hör också naturvård, miljö, klimat, kultur. Och här finns i det nya programmet en styrka som tidigare saknats. Liberalismen, utan prefix, är den ideologi som tydligast tar ställning för människan och hennes oändliga värde och värdighet.

Det är sannolikt delar av promillen av den svenska befolkningen som läser partiprogram, oavsett vilket parti som skriver dem. Men till dig som läser denna blogg, som är intresserad av politik och politiska skeenden vill jag säga: Läs programmet. Fundera vad det betyder för dig. Reagera. Agera.

Det finns ett möjligheternas fönster som står öppet just nu. Du har möjlighet att påverka svensk liberalism i ett skeende där framtiden formas.

Ta den!

Media: SVD, SR, SVT, GP, SVD2, DN

Inga kommentarer: