För den som inte kan sin historia innebar måndagen den 8
juni en märklig uppvisning på Facebook från det ledande socialdemokratiska
kommunalrådet i Örebro, Björn Sundin. Sundin var tydligt irriterad på det
moderata oppositionsrådet Anders Åhrlins utspel om att kommunen borde ställa
högre krav på Örebro moské. Denna irritation fick till följd att Sundin såväl i
eget inlägg, som genom att ”gilla” ett inlägg från en ledande företrädare för
moskén tydligt kritiserade den svenska säkerhetspolisens arbete. Sundin stödde uttalanden
som påstod att SÄPO var okunnigt, de ”spionerade
på avstånd” och istället för att agera kraftfullt borde de föra ”dialog för att sedan skapa sig förståelse och därifrån ta
ställning till vad som bör göras”.
Sundins
stöd för Örebro Moské kan kännas märkligt. Men det finns en taktisk politisk
förklaring bakom. För att förstå det socialdemokratiska kommunalrådets agerande
måste vi gå tillbaka till valrörelsen 2010.
Kommunalvalet
2010 handlade om socialdemokratisk revansch. Efter valförlusten 2006 krävde nu
partiet, såväl lokalt som nationellt, att Örebro åter skulle bli
socialdemokratiskt. Örebro har sedan länge ansetts vara en av pärlorna i den
socialdemokratiska kommunkronan. För att nå målet helgade ändamålen alldeles
för många medel.
Valet
2010 blev en framgång för socialdemokraterna. Men priset var högt.
Valresultatet överklagades, och bland annat på grund av de socialdemokratiska
kampanjmetoderna, blev det omval. Valprövningsnämnden riktade hård kritik mot
partiet. En så kallad ”valskola” för kvinnor med invandrarbakgrund, var en illa
dold kampanj för socialdemokratin. Själva ”valskolan” hade säkert kunnat
passera som dålig, men acceptabel kampanjmetod. Men socialdemokraterna nöjde
sig inte med detta. Efter ”valskolan” ledde partifunktionärerna kvinnorna till
vallokalen och såg till att de röstade genom att närvara i röstningslokalen. På klippet ovan från SVT kan man se en händelse, arrangerad av socialdemokraterna, som knappast hör hemma i en väl fungerande demokrati.
Valprövningsnämnden
skriver därför: ”Däremot står det i uppenbar
strid mot 8 kap. 3 § vallagen att en partiföreträdare uppehöll sig i
röstningslokalen vid bordet för röstmottagning och där ställde en fråga till
den röstande. Enligt Valprövningsnämndens mening kan hennes agerande uppfattas
som en uppföljning av att valskolans deltagare avlämnade sina röster.”
Valprövningsnämndens kritik mot socialdemokraternas kampanjmetod var
tydlig. Ordförandens uttalanden under presskonferensen vid offentliggörandet av
beslutet likaså. Men det stannar inte där.
Valprövningsnämnden kunde inte fastslå att en annan anmälningspunkt,
att socialdemokratiska valarbetare gett ”valskolans” deltagare färdigklistrade
kuvert med istoppade valsedlar, verkligen ägt rum. Men vittnesmålen om att så
skett, och inte bara i anknytning till ”valskolan”, var många. Berättelserna om
hur socialdemokratiska kampanjarbetare kontinuerligt hämtat väljare, lett dem
till vallokalen, försett dem med färdiga valkuvert, stannat utanför lokalen och
därefter lett tillbaka dem från densamma var många.
Och det finns en gemensam nämnare bland de flesta av dessa
händelser: De som ”hjälptes” att rösta hade ofta en anknytning till Örebro
moské.
Samma informanter som berättade om de mer tveksamma
”kampanjmetoderna” kring röstningsförfarandet, berättade också om en omfattande
löftesverksamhet från socialdemokraterna direkt riktad till Örebro moskés
ledning och medlemmar. Man lovade, enligt uppgift alltifrån riktade
jobbsatsningar, över större bidrag, till politiskt inflytande genom poster som
förtroendevalda.
Arbetet gav också resultat. Socialdemokraterna vann i såväl
valet 2010 som omvalet 2011 mellan 70 och 80 % av rösterna i valdistrikten i
Vivalla. Kampanjledare för de båda kampanjerna var det nuvarande kommunalrådet,
Björn Sundin.
Det är uppenbart att det finns en stark koppling mellan de
lokala socialdemokraterna och Örebro moské. Partiets maktbas i Vivalla grundas
i Örebro moské. Oavsett sanningshalten i den information om minst sagt
tveksamma metoder vid själva röstningen, har såväl politik som retorik riktad
mot området varit tydlig. Vivalla har specialbehandlats.
Det finns två övergripande frågor som detta agerande
ställer. För det första: Är kommunalrådet Sundins kritik av SÄPOs arbete och
hans följsamhet mot ledaren för Örebro moské ett tecken på att banden till
ledarna för Örebro moské är viktigare än ett tydligt ställningstagande för
säkerhetspolisens arbete? Är kommunalrådets ställningstagande ett
ställningstagande som har stöd i partiet, lokalt såväl som nationellt?
Och för det andra: Finns likartade kopplingar i andra delar
av Sverige? Det är inte bara i Vivalla som de socialdemokratiska valresultaten
närmar sig traditionella enpartistaters siffror. Vilka andra kopplingar finns
mellan socialdemokraterna och lokala muslimska ledare, kopplingar som riskerar
att leda till en mer eftergiven politik än den som borde föras?
Det är inte första gången Örebro moské och dess företrädare
kopplas till tveksamma aktörer och aktioner. Så sent som i maj i år bjöds en
talare in som enligt uppgift i NA: ”förespråkar
dödsstraff för hädelse och apostasi, att kvinnor ska hållas inlåsta, och vill
förbjuda homosexualitet”. Och när en före detta talesperson för moskén på
Facebook meddelade att den tidigare israeliske premiärministern Ariel Sharon ”använt
palestinska barns blod för att göra blodpudding” ville inte ordföranden taavstånd från uttalandet. Och enligt NA hoppas moskéns företrädare att den nu häktade släpps, för att företrädaren aldrig sett den häktade göra något fel...
Ändå väljer en
ledande socialdemokratisk företrädare att fortsätta den milda behandlingen av
ledande företrädare för Örebro moské. Kommunalrådet Sundins kritik mot den
svenska säkerhetspolisens arbete är sannolikt ett svåröverträffat snedsteg. Men
frågorna kvarstår: Vilka taktiska skäl ligger bakom denna socialdemokratiska lokalpolitiska taktik? Vilka konsekvenser riskerar det att få? Och ser det likadant ut i andra socialdemokratiska föreningar på andra platser i Sverige?
Som ett brev på posten kom idag SvDs Ivar Arpi med ett intressant inlägg. Om klanernas återkomst. Hans beskrivningar är i princip en förlängning av den diskussion jag berört i ovanstående inlägg. Men våra båda inlägg kompletterar varandra. För vad händer om klanmentaliteten förstärks av partier som utnyttjar klanerna för egna maktändamål? Precis som socialdemokraterna gjort i Vivalla. Och där en representant för "klanen" också fått höga politiska poster som tack för rösterna...
Som ett brev på posten kom idag SvDs Ivar Arpi med ett intressant inlägg. Om klanernas återkomst. Hans beskrivningar är i princip en förlängning av den diskussion jag berört i ovanstående inlägg. Men våra båda inlägg kompletterar varandra. För vad händer om klanmentaliteten förstärks av partier som utnyttjar klanerna för egna maktändamål? Precis som socialdemokraterna gjort i Vivalla. Och där en representant för "klanen" också fått höga politiska poster som tack för rösterna...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar