Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2009-09-21

Kyrkoval

Resultatet av kyrkovalet är intressant ur många aspekter.

Är det representativt överhuvudtaget? Representerar knappt 12 % av medlemmarna något överhuvudtaget? Kan kyrkomötet fatta ett beslut som stämmer överens med medborgarnas? I vilken annan demokrati skulle det accepteras? Borde det inte finnas något rimligare system? I de flesta andra frikyrkor röstar de aktiva medlemmarna på ett medlemsmöte i kyrkan på dem som de tycker ska representera dem. Är det inte ett bättre system?

Varför går M, C och FP bakåt? Tror mer att det handlar om att fler av oss inte överhuvudtaget tycker att partierna hör hemma i kyrkan. Det är så ofta som kyrkan blir partipolitik istället för religion. Hörde bland annat Helle Klein i TV förra veckan. Hon är präst, men när man lyssnar på henne är det mer som om religionen måste tolkas genom politiken än tvärsom. Men politik kan aldrig vara en grund för kristendom, även om kristendom ofta är politik - men aldrig partipolitik.

Trots att jag är övertygad om att partilojaliteten, och tron på att partier hör hemma i kyrkan, är större hos s och v än hos övriga partier och att detta därmed borde vara en liten sak, är resultatet ändå ett memento. Idag hör vi att tre partier gått bakåt, även om Folkpartiet inte deltar i valet. Inga resurser från partiet går till kyrkovalet, till skillnad från s där politiska sekreterare arbetar med ett val som borde vara helt skiljt från användandet av kommunala resurser.

Nästa val hoppas jag att inga politiska partier ska ställa upp i kyrkovalet, och att kyrkan blir en partipolitisk frizon. Gärna kristna partipolitiker, men ingen partipolitisk kristendom.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hade inte du en politisk sekreterare som kampanjledare i din misslyckade europaparlamentssatsning? Vem betalade hennes lön?

Björn Sundin sa...

Tog du tjänstledigt från uppdraget som kommunalråd och ordförande i Kommunstyrelsen när du kandiderade i valet till Europaparlamentet? Jag tycker inte att du borde göra det (vare sig kandidera eller ta tjänstledigt...) men i konsekvensens namn borde du väl göra så. Eller hur?

John Johansson sa...

Jag tror Staffan, som två kommentatorer gjort före mig, att du lite kastar sten i glashus...

Anonym sa...

Kan det vara så att den allmänna opinionen speglas även i kyrkovalet. Dvs det uppdelade sammhället som Alliansen(de vill tydligen inte heta regeringen) skapat har väckt folk. Tycker det är fint med en kyrka där medlemmen får välja sin intriktning. Det är inte tron som inriktas utan hur kyrkan ska följa med samhället. En öppen kyrka för alla måste vara målet.

Staffan Werme sa...

Björn och John. Min kampanj skedde på min fria tid. I och för sig arbetar jag nästan jämt, men om man skulle få för sig att räkna på att man borde göra åtta timmar om dan, fem dagar i veckan, så gjorde jag mer än det alla dessa veckor.
På samma sätt med pol sek där länsförbundet stod för finansieringen av den del av hennes tjänst som krävdes för kampanjen och som inte låg på fri tid. Kommunala pengar får bara gå till kommunal politik.