Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2009-09-01

Ösk-Gefle, eller att göra andra bättre

Såg på två fotbollsmatcher i går. Först ÖSK - Gefle. Sedan Barca - Sporting. Vad gäller Barca var det väl en rätt dålig match med enormt mycket bollrull kring mittcirkeln, men underbart att Zlatan fick göra mål. Räddade allt. Fast man kan önska mer.

ÖSK-matchen var något helt annorlunda. Bland det bästa jag sett från ÖSK. Passningsspelet snabbt och säkert. Ständiga platsbyten. Beslutsamhet. Säkerhet bakåt. Det var långa stunder bara att njuta, även om det alltid finns en lite osäkerhet kring hur länge det ska fungera. I tidigare matcher har det sett ut så här bitvis, men inte en hel match.

I går var alla bra. Det fanns inte någon som helt föll ur. Det borde vara svårast att sätta betyg på Alvbåge, eftersom han hade så lite att göra...

Bäst var i mitt tycke Alejandro Bedoya. En lysande spelare på många sätt. Enormt löpvillig. Bra skott. Ofta vårdade passningar. Tänker rätt fotboll.

Men det intressantaste är att han gjorde andra bättre. ÖSKs mittfält fungerade fantastiskt bra i går. I andra matcher har det alldeles för ofta antingen blivit ett glapp mellan försvar och mittfält eller mellan mittfält och anfall. I går fanns inte det glappet, annat än bitvis. Skälet som jag ser det var att Bedoyas fotbollsspelande och -tänkande också gjorde Gerzic och Nordback bättre. Gerzic fick den där lilla extra tiden för att kunna ta emot, driva framåt och passa. Nordback fick hjält med löpandet och brytandet och fick också tiden och möjligheten att alltid ha en ledig spelare.

Sådana spelare som är bra och gör andra bättre bör man vara rädd om. Sådana kan betyda skillnaden mellan topp tre och resten nästa säsong.

Bra jobbat ÖSK!

2 kommentarer:

John Johansson sa...

Jag håller med dig, men vem tusan ska petas då??? För att Bedoya ska spela alltså?

Mitt förslag är ett mittfält med Kihlen, Bedoya och Nordin. Visst är det elakt mot Nordback, men jag ser honom som måste bort om Bedoya ska spela.

Även framåt är det ju trångt... jag tycker Astvald var mycket bra igår exempelvis, Adriano likaså, och även om Porokara inte gjorde säsongens bästa match vet vi ju liksom vad han går för. Också Bassombeng när han är i form är ju lysande - Olsen likaså.

Så, ÖSK är vassa... det gäller bara att vi får fler resultat!

Staffan Werme sa...

Tror att ÖSK borde våga gå vidare och bedöma laget något mer efter motståndet trots att man behåller samma spelsystem.

Om man vill störa och tuffa till det ska Nordback vara med på KIlens eller Nordins bekostnad. Om man inte behöver kämpa så är ditt förslag bra.

Sen gillar jag Kim, tycker att hans spel utan boll är bättre än Adrianos. Men det gäller ju att göra mål också...