Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-05-18

Positiva vibbar

Antalet lediga jobb ökar i Sverige. Det är bra.

Sveriges statsfinanser är starkast i Europa. Det är också bra.

Grekland får nödlån av euroländerna. Det är bra.

EU inför en form av budgetkontroll. Det är också bra.

Örebro fortsätter växa. Det är bra.

Småföretagarkonjunkturen i Örebro stiger. Det är också bra.

Örebro kommuns ekonomi är stark. Det är jättebra.

Idag kunde vi få svart på vitt att vi sköter Örebro kommuns ekonomi bra. Ratinginstitutet Standard & Poor gav Örebro AA+ i kreditvärdighet. AAA är det absolut bästa, Sverige som land har det allra högsta betyget.

För Örebro kommun och för våra bolag kommer detta starka betyg att innebära att vi kan låna pengar enklare och billigare om och när vi behöver. Örebro kommun har i dagsläget inget lånebehov, men bolagen har och kommer att ha det.

En av mina viktigaste uppgifter som kommunstyrelseordförande har varit att hålla koll på finanserna. Jag har gjort det bland annat med citatet av Göran Persson (s) på näthinnan: "Den som är satt i skuld är inte fri." Ibland har det varit tuffa tag mot en opposition som har mer pengar till allt. Ibland har jag fått motivera återhållsamheten såväl internt i koalitionen som i mitt eget parti. Det är en roll som inte alltid är tacksam och som inte alltid ger eko i media eller hos medborgare. Men det är en nödvändig roll som någon måste spela.

Att få ett kvitto på att arbetet ändå är rätt, att återhållsamhet och ekonomisk stabilitet lönar sig, är därför kul. Under min och koalitionens ledning har vi skapat en stabil bas för det fortsatta utvecklings- och förändringsarbetet som kommer att krävas för att lyfta Örebro än mer. Örebro är bra. Örebro kan bli ännu bättre. Det är något att jobba för.

Inga kommentarer: