Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-05-19

Stövsländor

Fick en ny bok hem i brevlådan i går. Nationalnyckeln. Den handlar om stövsländor. Innan jag öppnade paketet hade jag inte en aning om att det ens fanns något som hette stövsländor. Nu vet jag det. Jag vet också hur en del av dem ser ut. Små. Bruna. En del har vingar, andra verkar sakna. Har inte hunnit läsa något om vad de egentligen är, hur de lever och varför de finns...

Stövsländor. Vem bryr sig om stövsländor? Visst är det fantastiskt att det finns människor som bryr sig. Om stövsländor, om stritar, om gallsteklar...

Den biologiska mångfalden är inte bara vargar, tigrar, papegojor och valar. De myllrande miljarderna är minst lika viktiga. För ekosystemens funktion, därmed för vår välfärd och faktiskt också för denna den vackraste av årstider.

Det ska bli intressant att komma stövsländorna in på livet!

Inga kommentarer: