Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2011-10-06

Tranströmer!

Det är en fantastisk dag.

Idag var jag bonde. Höll på att snickra hemma på gården. Tog en sen lunch för att hinna lite mera klart, och lät radion gå på högvarv. Lunchekot. Trista nyheter om Jobs och Grekland. Och vädret. Men allt en väntan.

Klockan 13.00 kliver så den ständige sekreteraren ut och annonserar Tranströmer.

Det är så märkligt. Jag ropade faktiskt av glädje där i min ensamhet. Måste erkänna att ett par tårar fyllde ögonvrån. Så glädjerikt. Så otroligt glädjerikt.

Jag är ingen poesifanatiker. Men emellanåt så är det en lisa för själen att få läsa en Fröding, en Andersson, en Lenngren. Och alltid är det en hemkomst att stilla sjunka in i en av Tranströmers dikter.

Han ha följt mig sedan 1980-talet. Och det som avgjorde mig för honom var hans dikt "Romanska bågar". Som för så många andra. Men det räckte inte med det. Jag blev så fascinerad över hans sätt att använda språket. Hans sätt att närma sig både natur, människa och Gud. Hans stillhet och kraft.

Jag gissar att idag har tusentals bloggar skrivits om Tomas Tranströmer. Det är bra. I en värld där allt bara ska gå fortare och fortare, och där yta håller på att bli allt, är djupet och långsamheten i poesin en motkraft, något som behövs mer nu än kanske någonsin tidigare.

Jag gläds med Tomas Tranströmer idag. Det finns egentligen inget annat att tillägga. Jag gläds med Tomas Tranströmer idag!



Inne i den väldiga romanska kyrkan
trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande
piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
Herr Tanaka och Signora Sabatini,
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Ur diktsamlingen ”För levande och döda ” (1989)

Media: NA, DN, SVD, SR, SVT, TV4, Expressen, Aftonbladet

Inga kommentarer: