Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2011-11-03

Oskälig bonus

Så har då ytterligare en näringslivstopp fått en orimlig ersättning. Denna gång, som så ofta förr, en bankman. Man kan bara fortsätta att förvånas.

Jag har skrivit ett antal bloggar om löner, bonusar och annat. Jag har ännu inte något skäl att ändra mig i de åsikter jag tidigare haft:

Det är OK med höga löner. Miljonlöner är inte ett problem. Men det finns en övre gräns, där skäligheten kan och måste ifrågasättas. Då lönen inte är en bedömning av arbetsinsatsen, utan en modern form av tidigare kungliga förläningar. Förr fick du en titel och ett gods som skulle försörja dig och familjen under oändlig tid. Nu får du några hundra miljoner i löner, arvoden och bonusar.

Men bonusar, varför ska man ha det? För att någon presterat bättre efter bonus? Knappast. Det finns flera undersökningar som visar att det inte finns några sådana samband. Så varför ska man ha bonussystem? Och till vilka? Är det VDn som är mest värd, eller den som uppfinner det nya sättet att arbeta eller förfinar en detalj som kan öka vinsten eller minska kostnaderna?

En bonus vid goda tider borde väl kompletteras av en antibonus vid dåliga tider? Om ett bolag går dåligt borde väl den bonus som givits kunna dras tillbaka? Chefen får stå för de dåliga besluten och det ska kosta, likaväl som han får pengar för de bra? Nej - det finns nog ingen som skulle acceptera något sådant...

Men framförallt bonusar i banksektorn är en styggelse. Skälet är enkelt. Banker är inga optimala företag. Det finns ingen egentlig konkurrens om vanligt folks pengar. Ju färre och större bankerna blir, desto mindre verkar de bry sig om kunderna, och desto mer om avkastningen. Men framförallt: När det går bra kan cheferna berika sig. Men när det går dåligt får skattebetalarna stå för notan. Det innebär att det finns flera inslag av möjlighet till oansvarighet från bankernas sida på sätt som inga andra företag kan komma i närheten av.

Jag tycker fortfarande att det borde gå att hitta vägar att skattemässigt göra bonussystemen meningslösa. Varför inte införa högre skatter på bonusar än på lön, oavsett om det är en bonus som utgår som tillägg under året, eller som sparas till en högre pension? Och varför inte göra det skattemässigt olönsamt för såväl företag som privatperson att få en lägenhet som bonus? Är det så svårt att hitta sådana system?

Jag gissar att rätt många av de bloggar som skrivs om bankchefernas bonusar är skrivna av vänstermänniskor som har en helt annan inställning till såväl privata banker i synnerhet som privat företagande i allmänhet än den jag har. Men jag menar att vi som värnar det fria, privata näringslivet inte kan vara tysta i en sådan debatt. Vi måste våga peka på de missförhållanden som finns, och skapa system som korrigerar den fria marknaden.

Som liberal kommer jag alltid att slåss för det privata näringslivets rätt att själv hantera sin vardag. Men jag kommer också att arbeta för att staten hanterar sin ställning så att denna frihet inte används på sätt som skadar samhällets funktion. Det kan gälla såväl krav på miljöanpassning, socialt ansvarstagande, eller oacceptabla bankbonusar.

Media: DN1, SVD1 och SVD2 och SVD3 och SVD4, Expressen1 och Expressen2, SR1, SVT1 och SVT2 och SVT3, Aftonbladet,

Inga kommentarer: