För en dryg vecka sedan gick det fortfarande att diskutera
flyktingkrisen i generella termer. Frågorna om var de asylsökande skulle bo,
leva och få sin del av välfärden var inte akuta, annat än för de mest
initierade. Liksom för de kommuner som redan gick på knäna.
Situationen i Filipstad kan tjäna som exempel. En mindre
kommun tar emot 900 flyktingar. Ansvariga politiker och tjänstemän uttrycker
sig rätt drastiskt i lokaltidningen. De kommer inte att ha möjlighet att
erbjuda förskola och skolgång. Den kommunala servicen darrar. Och från staten
hörs inget.
En vecka senare beslutar Malmö införa det andra steget av
tre i sin krisorganisation. Läget är akut.
Vi är alla medvetna
om siffrorna: Idag ankommer knappt 2000 personer per dag till Sverige. Det är mer
än en femdubbling av antalet asylsökande jämfört med perioden 2010-2013. Under
samma period ankom i medeltal 300 ensamkommande barn/ungdomar per månad till Sverige. Idag handlar
det om nästan 300 ensamkommande i huvudsak ungdomar per dag.
För att göra situationen övertydlig: Antalet ensamkommande ungdomar
idag motsvarar nästan en fördubbling av antalet nya barn varje dag. Det föds
ungefär 100.000 barn per år, eller ca 270 barn varje dag. De nuvarande
migrationsnivåerna är som att fördubbla den siffran.
Det finns idag ingen politik för hur detta ska hanteras. Det
saknas svar både på hur vi ska hantera den kortsiktiga situationen, den kris i
flyktingmottagandet som vi nu är mitt uppe i. Och det saknas helt svar på hur
samhället ska förändras på längre sikt för att klara av att integrera dessa
människor.
Frågorna blir allt mer konkreta, allt mer i behov av snabba
svar:
Hur ska vi få fram tillräckligt antal gode män till de
ensamkommande ungdomarna?
Var ska alla flyktingar bo?
Var finns vårdpersonal som klarar de nya uppgifterna?
Hur ska kommunerna planera för förskolor och skolor?
Var ska alla flyktingar bo?
Var finns vårdpersonal som klarar de nya uppgifterna?
Hur ska kommunerna planera för förskolor och skolor?
Vilka socialsekreterare ska sköta det dagliga jobbet?
Var finns resurserna?
När Centerpartiet, det parti som tydligast hävdat sig stå
för en öppen migrationspolitik i sak redovisar sina förslag till en förändrad
migrations- och integrationspolitik är ett av huvudnumren att kommunerna åter
ska ta över integrationsarbetet och arbetet med att få invandrarna i jobb. Även
om lösningen tidigare prövats, och misslyckats trots en tiondel så många asylsökanden,
påstår partiet att de har lösningen på problemen.
Men som så ofta blir det mest många, innehållslösa ord när
migrationens akuta, och integrationens långsiktiga utmaningar ska konkretiseras
ner i faktiska förslag. De verkliga åtgärder som skulle krävas: En annan
lönebildning med en verklig låglönesektor, en sänkning av levnadsstandarden för
fler genom lägre nivåer på försörjningsstöd och etableringsersättning, en
bostadsmarknad med enkla lågstandardbostäder, lägre kvalitet på de centrala
välfärdsuppdragen (skolan, äldreomsorgen, den sociala omsorgen) och så vidare,
lyser med sin frånvaro. Skälet? Det skulle förändra det svenska
välfärdssamhället i grunden.
Det är uppenbart att det saknas en politik som motsvarar de
utmaningar ett flyktingmottagande på dessa nivåer ställer vårt land. Regeringen
är handlingsförlamad. Oppositionen saknar reella alternativ. Vare sig krav på
EU eller kommunerna är någon lösning på grundproblemet: Välfärdsstaten klarar
inte det uppdrag den nu ställs inför.
Det finns inget annat alternativ än att vi nu måste vända på
samtliga stenar, söka samtliga möjliga lösningar för att klara vår uppgift. Grunden
är ett värnande av den reglerade invandringens principer. Liksom en tydlighet
är att politikens huvudsakliga ansvar är nationellt. Det är de svenska
skattebetalarnas avstådda löner som har burit upp välfärden, inte bara för dem
själva utan också för de övriga medborgarna. Det finns inte, och har aldrig
funnits, ett av medborgarna givet uppdrag att för deras skattepengar lösa
internationella flyktingsituationer utan vare sig början eller slut.
Sverige är i behov av en helt ny syn på migrations- och
flyktingpolitiken. Nedan redovisas i fem punkter hur en sådan förändring kan
ske. I detta måste vi vara medvetna om att förändringarna kan komma att få
konsekvenser för hur vi själva och omvärlden ser på vår förmåga att
upprätthålla FNs flyktingkonvention. Sannolikt är den i grunden överspelad. Forskaren
Joakim Ruist skriver i Svenska Dagbladet om att det är dags att överge den.
Dess syfte var enbart att lösa situationen efter andra världskriget. Dagens
flyktingströmmar kräver en helt ny syn på hur världen ska hantera
migrationsströmmar orsakade av krig, förföljelse, armod eller katastrofer.
Ett nationellt program för en ny migrationspolitik i
2000-talets folkvandringstid kan bygga på fem principer:
1)
Sverige ska mångdubbla antalet kvotflyktingar.
Riksdag och regering ska i statsbudgeten bestämma hur många kvotflyktingar
landet kan ta emot, avsätta medel för dem och ålägga kommunerna att ta emot
dem. En nivå i paritet med det totala flyktingmottagandet 2012-13, d.v.s. runt
30.000 personer, kan vara ett riktvärde.
2)
Människor som utöver dessa kvotflyktingar söker
asyl i Sverige ska, om asylskäl finns, beviljas tillfälliga uppehållstillstånd.
De omfattas inte av det välfärdsuppdrag som genomförs av kommuner och
landsting. Det blir statens uppgift att bestämma nivåer för den välfärd som ska
ges, liksom att finansiera och genomföra den.
3)
Biståndet ska upprätthållas. Det är orimligt att
ta pengar från de allra mest utsatta i krigets eller ofärdens närhet för att lägga
på flyktingmottagande i Sverige.
4)
Anhöriginvandring ska tillåtas, enbart i de fall
där den i Sverige boende anhörige kan visa att såväl försörjning som bostad
klarar av att hantera de nyankomna anhöriga.
5)
Permanenta uppehållstillstånd ges till den som har
ordnad försörjning, oavsett om det handlar om direktinvandring, eller en
omvandling av tillfälliga uppehållstillstånd i enlighet med punkt 2.
Ibland låter det som om tiden före 2013 karaktäriserades av
en värld utan flyende. Men under de första åren av 2000-talet var antalet
flyktingar i världen mellan 40 och 45 miljoner. Redan då fanns behoven. Men vi
valde andra lösningar för att visa vår solidaritet.
I november ska Folkpartiet ta ställning för hur partiets
framtida migrationspolitik ska utformas. Folkpartiet slits idag av
motsättningar mellan oss som är mer restriktiva, och de som vill öppna
gränserna ytterligare. Denna slitning är en spegelbild av det omgivande
samhället, den nationella och lokala politiken, där vi allt mer lever i
parallella strukturer, oförmögna att vare sig vilja eller kunna se motparternas
bilder av världen nära och långt borta.
Det är en orimlig hållning, oavsett vilken sida man står på.
För att Folkpartiet ska klara av att bli en starkare liberal kraft i framtiden
måste vi klara av att ta tuffa beslut i respekt för varandras olika åsikter.
Och för att Sverige ska klara av att fortsätta att vara en stormakt i välfärd
och för migration, krävs samma respekt när samtliga frågor ställs, samtliga
möjliga och omöjliga svar prövas och målen för samhällsbygget förnyas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar