Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-04-21

Är ett ja alltid bättre än ett nej?

För några veckor sedan skrev Jonas Karlsson en artikel i Nerikes Allehanda om mig som en nej-sägare. Han ville visa sig själv som den positive ja-mannen. Men är det alltid bättre att säga ja än nej? Svaret på den frågan är naturligtvis - nej.

Det är bättre att säga nej än ja till dödsstraff, tortyr och övergrepp på personlig integritet.
Det är bättre att säga nej än ja till växthuseffekt, skogsskövling och giftspridning i naturen.
Det är bättre att säga nej än ja till social utslagning, segregation och utanförskap.
Det är bättre att säga nej än ja till dåligt underbyggda förslag som ökar risken för kommunala förluster.

Samtidigt är det bättre att säga ja till ökad mångfald i skola, vård och omsorg.
Det är bättre att säga ja till ökat fokus på individens rätt till kunskap.
Det är bättre att säga ja till arbetskraftsinvandring.
Det är bättre att säga ja till människors egen initiativkraft.
Det är bättre att säga ja till en mindre, men vänligare kommun.

Gissa vem som säger nej till detta?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bättre att säga ja till en mindre, men vänligare kommun.


Har för mig att frågan om Tysslinges självständighet har varit på tapeten. Har också för mig att Staffan Werme sa nej till detta.....

Staffan Werme sa...

Här får jag säga nej till nejet. Jag tycker mycket väl att Tysslingen kan få bli egen kommun om man vill det. Eller så kan man avskaffa nämnden och göra en kooperativ kommundel om tysslingeborna vill det. Alltså ett tydligt ja till lokal styrning om de boende vill det.