Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2008-10-08

Nerikes Allehanda(s) freudianska fällor

I dag får ledarredaktionen på Nerikes Allehanda (beroende socialdemokratisk) be en av deras fasta (s)-krönikörer om ursäkt för att man skrivit som om det verkade som om den nuvarande oppositionen var i majoritet och den nuvarande majoriteten var i opposition. Tydligare kan det knappast visas hur starkt socialdemokratin sitter i själ och hjärta hos tidningen. Under nuvarande ledning har Nerikes Allehanda gått från en liberal tidning med ett journalistiskt kvalitetsideal till en socialdemokratisk tidning utan.

En lika intressant ledarkommentar kunde ha grundats på att krönikören (s) använder "högerkoalitionen" som beteckning på kommunledningen. Det är en teknik som tidigare ifrågasatts när den använts i kommunfullmäktige, eftersom den mycket medvetet pekar ut ett parti och dess företrädare som något de inte är. Ledarsidan hade kunnat be om ursäkt till det partiet att man har fasta, särbehandlade skribenter som använder ledarsidan till sådant maktspråk.

Men det gjorde man inte. Någon förvånad?

För övrigt hoppas jag fortfarande på att ledarsidan snart erbjuder landstingets opposition, som varit i opposition sedan demokratin infördes, att få fasta krönikörer. Det vore väl passande att ge Kent Persson, Linda Axäng, Sofia Larsen och Bo Rudolfsson samma möjligheter att redovisa oppositionens synpunkter på den förda landstingspolitiken som oppositionen i Örebro kommun får. För inte vill väl Nerikes Allehanda särbehandla någon (s)peciell? Enligt nuvarande annonskampanj vill man ju att vi alla ska få veta det som händer även om vi inte gillar det.

Men det lär man knappast göra. Någon förvånad?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det väl i och för sig inte "oppositionen" i Örebro som skriver krönikor utan Socialdemokraterna.

Orsaken till det är att det är en liberal tidning, och man vill få in en motvikt till det allmänborgerliga.

Jag tycker att tidningens kvalitet har höjt avsevärt sedan man ser debattartiklar och insändare från alla partier.

Sen vill jag bara kort bemöta din anklagelse om vårt användande av termen "Högerkoalition". Du skriver att det är elakt mot "ett parti" som jag tolkar som Miljöpartiet.

Så här skrev du om Mp i november 2005 - hur schysst är det?:

"Men varje gång partier agerar som (mp) i Örebro - att använda media att driva andra allianspartier framför sig i små frågor /.../ sätts ytterligare en spik i den traditionella svenska representativa demokratins kista"

Läs gärna igenom dina tidigare inlägg - du har varit "rätt så hård" mot främst oss sossar. Mot Mats Sjöström. Mot Lena Baastad. Mot Miljöpartiet.

Men det är ok - vi har förståelse för din frustration att inte få styra. Men nu kan du väl ändå försöka tagga ner?

Att vi kallar er högerkoalitionen måste i det sammanhanget vara en ganska liten fråga, tycker du inte?

//John Johansson

Staffan Werme sa...

Om du använt hela citatet hade meningen blivit annorlunda: Men varje gång partier agerar som (mp) i Örebro - att använda media att driva andra allianspartier framför sig i små frågor, eller som (s) - att försöka styra med maktfullkomlighet, sätts ytterligare en spik i den traditionella svenska representativa demokratins kista.

Men visst hoppas väl även du, John, att Nerikes Allehanda släpper in oppositionen i landstinget minst lika stort som man släppt in er i kommunen?

Anonym sa...

Men, Staffan. Du är ju läskunnig och bildad. Matilda Ernkrans, Eva-Lena Jansson och Maja Stopek är inga företrädare för oppositionen i Örebro kommun, din liknelse med landstinget haltar alltså rejält. Som John påpekat är ju NA-initiativet avsett att bredda debatten och är (fast det får ju NA svara på själva) avsett att ta ansvar för den situation som blev med ett närmast fullständigt monopol för den liberala tidningen på dagstidningsmarknaden i Örebro län.

Jag tillfrågades att skriva krönikor och utgår självklart en hel del från mitt dagliga jobb (och uppdrag). Men krönikorna är mina och inte socialdemokraternas - precis som andra krönikor, typ ledarkrönikor som inte är folkpartiets röst utan enskilda liberaler/folkpartister/ledarskribenters åsikter.

Anonym sa...

Staffan,

Jag tycker Kent Persson har debattartiklar i Nerikes Allehanda var och varannan dag. Återigen - det är ju inte "oppositionen i Örebro" som skriver kröniker, ens när Björn Sundin skriver. Han skriver i egenskap av socialdemokrat, inte oppositionspolitiker.

Det gör han för att tidningens åsikter är liberala och den fria pressen har valt att försöka bredda och främja åsiktsdistributionen genom att låta fler röster höras.

Nerikes Allehanda har faktiskt en ledarsida med liberala åsikter, och jag tycker nog Örebro läns landsting ibland kritiseras "från liberalt håll" där.

Jag slås av hur du kritiserar Svt (eller som du skriver: (S)vt) och Nerikes Allehanda för att de ibland skriver saker som är "gynnsamma" för oss och "kritiska" mot er.

Det finns ett viss "selektivism" i ditt urval, för hade jag tagit mig tid (vilket jag inte gör) hade jag nog kunnat räkna på ett antal s-kritiska inslag i Tvärsnytt, Nerikes Allehanda och även Sveriges Radio.

Samtidigt får jag, som demokrat, en sådan underlig känsla av glädje varje gång jag ser en nyhet som kritiserar kommun- och statsledning, oavsett om det är vi eller ni som styr. Det visar på att vi lever i en demokrati. Sådant gillar jag!

Staffan Werme sa...

Och när tycker ni att oppositionen i landstinget ska få börja skriva krönikor?