Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2008-10-11

Världens barn

Idag var vi rätt många som fanns på stan för att samla in pengar till världens barn. Jag lider rätt illa just nu av en förkylning, men valde ändå att sätta en halvtimme för pengainsamling. Jag var redan inne i stan för att visa Rådhuset för 30 Drammenbor, något inte en förkylning får stoppa. Vad gör man inte med lite Alvedon...

Det gick mycket lätt att samla in pengar. Gissar att min bössa fylldes med ett antal hundra under den tid jag samlade. Väldigt många andra samlade, väldigt många andra gav.

Detta är också en bild av Örebro. Det finns ett otroligt socialt engagemang hos väldigt många människor. Ofta handlar det om engagemang som sprungit ur de gamla folkrörelserna. I detta fall var många kyrkor engagerade.

Det är också positivt. Det överraskande Örebro som skapar livsmöjligheter för människor långt utanför stadens gränser. Det överraskande Örebro där det civila samhället engagerar och växer. Det överraskande Örebro, givmilt, öppet, engagerat.

Allt är inte politik här i världen och tur är väl det.

2 kommentarer:

Emma sa...

Kikande in här lite bara:)

Staffan Werme sa...

Välkommen åter:=)