Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2009-05-13

Risbergskas Vokalensemble - ge pris till Björn Johansson!

Jag har två barn som haft förmånen att gå på Risbergska skolan och delta i den vokalensemble som Björn Johansson leder. Denna kör är en dold guldgruva, för Risbergska såväl som för Örebro.

Yngsta dottern är nyss hemkommen från körresan till Venedig och körtävlingen där. Vokalensemblen vann igen, över körer från många länder som har betydligt mer tid och resurser. Det är inte första gången.

Vokalensemblen i sig är fantastisk. För mig som gammal körsångare, med dåvarande drömmar om en mer professionell körkarriär, är det en upplevelse att gång på gång höra hur kören lyckas få dessa unga röster att låta så väl och med så god klang, ordbehandling och så samtrimmat. Julkonserterna är ett måste.

Det som är så fantastiskt är att kören ständigt är ny. Vokalenseblen rekryteras mest från de två äldre årgångarna på Risbergskas gymnasium. Det innebär i princip att det är upp till 50 % nya medlemmar varje år. Ändå blir det så bra.

Skälet till detta är i huvudsak körens ledare, Björn Johansson. Han borde få vartenda pris till kördirigenter som finns i detta land. Hur han klarar av att leda denna kör, år efter år, med ständigt nya medlemmar, med så hög kvalitet, är ofattbart. Om Risbergskas vokalensemble är en dold guldgruva för Örebro, är Björn Johansson den dolda guldgrävaren.

I detta läge skulle jag önska att min blogg lästes av alla kulturknuttar i hela Sverige. Då skulle jag kunna nominera Björn Johansson till alla de pris han borde bli nominerad till och hoppas att han fick dem. Men jag gör det ändå:

Härmed nominerar jag Björn Johansson till alla kördirigentpriser som finns i Sverige!

Inga kommentarer: