Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-01-21

Ett nytt Örebro

Det är nu tre år sedan Koalition Örebro tog över makten i kommunen. Visst är det fantastiskt. När vi tillträdde fanns en massa skvaller i olika korridorer om hur länge det skulle hålla, en månad - två? Nu står vi här tre år senare med en av de starkaste och mest samregerade kommunledningar Örebro haft på mycket lång tid.

Under denna tid har fantastiskt mycket skett inom alla områden. Den lista på saker som vi fem gjort är lång och innehållsrik. Vi kunde sitta nöjda. Men vi har bara tagit ett steg på en lång väg.

Jag gillar Örebro. Här har jag mitt hjärta. Det är inte bara Svartån och slottet, Kilsbergen och Tysslingen, kyrkorna och kulturen, torgen, parkerna och byggnaderna. Det är inte bara vänner och bekanta, människor nära och längre bort. Det är helheten.

Jag tycker mycket om Örebro. Men jag vet att vi kan bli ännu bättre.

Jag tror på en hel stad, där alla är hemma och trygga överallt.
Jag tror på en vacker stad, där de nya husen står som riktmärken för kultur och arkitektur kommande decennier.
Jag tror på en öppen stad, där människor möts och samtalar.
Jag tror på en växande stad, där människor växer i kunskap och vishet, företag växer i storlek och ansvarstagande, föreningar växer i alla områden.
Jag tror på Örebro som en universitetsstad, där universitetet, dess studenter och lärare finns närvarande i staden.
Jag tror på en stark stad, där styrkan används för att göra människor trygga och villiga att möta nödvändiga förändringar.
Jag tror på en stad med människa och natur. Där vatten, grönska och luft skapar livskvalitet för fler.

Jag tror på en stad som värnar det goda i det gamla, för att möta de nya utmaningarna.

Örebro är fantastiskt. Men det finns mycket mer att göra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

BRA
GePe

Jonas sa...

Tråkigt att du inte tror på Örebro som hockeystad, den dagen du gör det kommer du att få min röst !

Petronella sa...

Det var ett ihärdigt klagande från hockeysupportrarna. Idrott är självklart roligt och viktigt men det är ganska sorgligt att den absolut viktigaste frågan är hur mycket pengar som ska avsättas till en ny ishall.