Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-01-12

Vargjakten igen

Visar sig att inga vargar var genetiskt defekta. Ett av de bärande skälen för jakten faller därmed platt. Det enda reella skälet, jaktlobbyns krav på att få börja skjuta på en alldeles för liten stam, är det enda hållbara.

Varför ska vi då bevara vargen? Det både saknas och finns skäl.

När jag för drygt 20 år sedan började försöka skriva en doktorsavhandling med temat "Konsten att med en nationell lagstiftning bevara ett artrikt djur- och växtliv" fastnade jag omedelbart i denna fråga. Varför ska man bevara någon art, taxa, genom?

Det finns naturligtvis många möjliga skäl.

Kanske kan arten ha en ekonomisk betydelse i morgon...
Kanske är arten nödvändig för ett starkt ekosystem...
Kanske har arten andra värden än de ekonomiska, något som betyder något för människan...

till exempel. Det finns fler...

Jag grubblade och grubblade, och gör så än. Det blev ingen avhandling. Det blev inte ens ett första kapitel där jag skulle reda ut varför man skulle bevara ett artrikt djur- och växtliv. Det blev allt mer filosofi och allt mindre juridik i det hela.

Så varför ska man då bevara vargen? När jag grubblar idag ser jag egentligen bara två vägande skäl, där det ena är avhängigt av det andra.

Huvudskälet:
Vi tycker helt enkelt att det är bra med en biologisk mångfald och tror att världen både blir rikare, vackrare och värdefullare med biologisk mångfald.

Vardagsskälet:
Om vi med trovärdighet ska kunna be indierna att bevara tigern, Rwanda att bevara gorillan, Brazilien att bevara hela Amazonas, Indonesien sina koraller, alla dessa fattiga länder med större utmaningar än oss - hur ska vi kunna göra det med trovärdighet om vi inte själva kan stå ut med ens 200 vargar?

Om vi vill ha kvar biologisk mångfald i världen måste vi städa framför egen dörr. Där är Sverige fortfarande för dåligt. Såväl i skog som i jordbrukslandskapet är det idag mer enfald än mångfald.

Är det då regeringens fel? Icke. Den politik som lett oss hit har varit en god mix av den rödblå betongen, med betoning på röd. Ett år med något minskade bidrag är inte orsaken - även om jag önskar att regeringen nu 2010 tar ett krafttag för biologisk mångfald i vårproppen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra Staffan, mycket bra. Särskilt det där om "skogens enfald".
GePe

Larz Lundberg sa...

Ett skäl att behålla vargen kan vara att inte än mer störa naturens balans. Varje gång människan försöker ordna något i naturen slutar det med "katastrof"