Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-01-14

FP från pacifism till ...

Ser med besvikelse att Folkpartiet nu går ut och kräver mer pengar till försvaret. Jag är inte förvånad, men besviken.

Visst kan man förstå att det finns skäl att fundera över vad som kommer att hända säkerhetspolitiskt när gasledningen byggs på Östersjöns botten, och ryska militärbåtar börjar patrullera ovan den.

Men som alltid måste man fundera över vad alternativkostnaderna är. Sedan när är ökade militärkostnader något som ger ökad säkerhet? Går demokratiseringen av Ryssland snabbare om Sverige rustar och Östersjön blir en militär spelplats? Blir Sverige säkrare?

Vem ska betala de ökade försvarsanslagen? Vilka samhällssektorer ska dra ner för att militären ska få mer?

Var finns det socialliberala i detta? Det är långt ifrån Karl Staafs borggårdstal, långt ifrån den pacifism som länge varit en bärande del av den socialliberala rörelsen. Ytterligare ett steg på väg mot höger.

Jag håller mig till ett av mina favoritcitat: "Våld är den odugliges sista utväg!" (Asimov)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det bästa hitils du skrivit Staffan. Vi MÅSTE bli fler socialliberaler! Vad gör vi???
GePe

Anonym sa...

Staff var inte pacifist. Inte för fem öre. Eller tio för den delen. Det är en grov historieförfalskning. Däremot var har kritiker av slöseri och militarism och hets. Om detta har bland andra Hans Lindblad skrivit utförligt. Rätt ska vara rätt.
Trist utveckling hos fp. men kan vara förvånad. Tillhållet för socialliberaler är numera miljöpartiet.