Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2011-08-03

FAS 3 - inte bara elände...

Googlar på FAS 3 och socialdemokraterna. Får upp över 700.000 träffar. Alla toppträffar handlar om hur dåligt det är med FAS 3.

Googlar på FAS 3 och regeringen. De toppar sossarna med över miljonen träffar. Men alla toppträffar handlar också om hur dåligt det är med FAS 3.

Det är rätt intressant. Jag har läst massor av artiklar kring denna väg att försöka få människor som varit utan arbete mycket länge i arbete igen. Nästan allt har varit negativt. Det har varit artiklar om människor som mått dåligt av FAS 3, om människor som tycker FAS 3 är skit och så vidare. Mest kanske det har varit sossar som tycker att FAS 3 är skit och att alla ska få riktiga arbeten istället. (Här kommer ju den första märkligheten. Hur kan sossarna mena att dessa människor just nu har rätt till riktiga arbeten när samma människor under deras regering mer sannolikt plockades bort från arbetsmarknaden totalt, genom förtidspension och liknande? Och varför kommer de inte med bättre förslag? Och varför gillar media att kritisera FAS 3 men inte bristen på alternativ från de som kritiserar mest?)

Och så kommer Arbetsförmedlingen med en rapport som inte alls visar på denna negativa bild. Den nyanserar den betydligt. Inte är FAS 3 perfekt, men långt ifrån den katastrof som de hårdaste motståndarna försökt få alla att tro. Istället tycker de flesta som finns i dessa arbetsmarknadsåtgärder att det fungerar rätt bra. Och hyfsat många, beroende på den långa tiden i arbetslöshet, kommer i sysselsättning.

Nu borde väl sossarna säga, OK - det är inte så illa som vi trodde. Men det är inte tillräckligt bra. Låt oss tillsammans med regeringen hitta ännu bättre sätt att få folk i arbete.

Men icke. Istället fortsätter kritiken. Nu är det Arbetsförmedlingen som har fel istället. Deras utvärdering är inte tllräckligt bra. Det räcker med att läsa LO-bloggen för att inse hur problematisk den svenska politiska diskussionen är.

Så vad borde regeringen göra? Självklart sträcka ut handen, främst till miljöpartiet, men också till sossarna och säga samma sak som de borde gjort: OK. FAS 3 fungerar hyfsat. Men det kan bli bättre, mycket bättre. Låt oss sätta oss ner tillsammans och fundera över hur vi kan göra det bättre, hur fler kan komma i arbete. De långtidsarbetslösa är inte betjänata av tjabblande politiker som slåss mot bilder som inte finns. Vi har vår dörr öppen. Vill ni öppna er?

Media: DN, SVD, SR

5 kommentarer:

Stig Lövborg sa...

Vill ni öppna er? Hade den politiska konstellationen varit den omvända så tror jag inte ni hade velat öppna er.

Lite småkåt gubbe (LSG) sa...

Skulle det gå så illa att man hamnar i FAS3 av jobb och utvecklingsgarantin så får man INTE:



1. Man får inte delta i någon av Arbetsförmedlingens utbildningsprogram



2. Man får inte ansöka om starta-eget-bidrag



3. Man får inte ha en praktikplats där man utför ett arbete som kan leda till anställning



4. Man får inte påbörja en utbildning om man har för få dagar kvar i Fas2 och man inte hinner klart utbildningen innan man går in i Fas3



5. De som inte är med i A-kassan blir i Fas3 helt utan ersättning och får söka försörjningsstöd. Då grundas ansökan på hela familjens inkomst. Är man sambo och han/hon tjänar bra så får han/hon stå för försörjningen



6. Ett företag som vill ta in en praktikant för en förberedande anställning får inte ta någon i Fas3 (i fas1 och 2 går det däremot bra)



7. Man har begränsad tid till att söka jobb.



8. Man hindras från att kunna arbeta som timanställd, då man ofta blir inringd med kort varsel.



Det finns lite lättnader i utbildningarna, man kan får kortare utbildning om det innebär att du får ett utlovad arbete.





Det man får är:



* max 680 kr/mån i ersättning (har inte ändrats på snart 10 år), där anordnaren får 225 kr/dag som kan bli behovsprövat och troligen högre.



* man får sysselsättning hos någon anordnare där man i dagsläget inte får utföra "riktigt" jobb, det är tal om ändringar så att det tillåts ännu mer jobbliknande jobb. Det kan innebära att du arbetar bredvid någon som har fullt betalt och du arbetar lika mycket men ändå får du bara en minimal ersättning.



* ledigt (får inte kallas semester) där ut ska stå till AF:s disposition, vilket i praktiken innebär att man inte kan resa någonstans, semesterlagen säger att man har rätt till 25 dagar, då du inte är anställd så gäller ej detta.



Detta är vad som gäller på arbetsmarknaden just nu ... så detta är väl en motivering så väll som något till varför man är negativ till fas3 och JOB

Bengt Fredriksson sa...

Du skriver om "att öppna er".. men det hjälper ju inte.. Jag är över 50 år och det är inte särskilt märkligt att jag inte är något högvilt på arbetsmarknaden, särskilt inte nu när jag gått in i fas3. Ändå är jag frisk, arbetsvillig och har drygt 15 år kvar på arbetsmarknaden. Det är inte alltför orealistiskt att jag kan få gå i Fas3 ytterligare flera år, kanske hela min resterande tid till pension.. Tycker du att det är juste att jag skall tvingas leva på den urusla ersättning som är för Fas3 arbete? Det var bättre med plusjobben, varför tog ni bort dem och låtsas som att de aldrig funnits? Varför tjatar ni istället om att si och så många förtidspensionerades. Det är ju ni som ensidigt hakat upp er på detta. Säg mig vad som var så dåligt med plusjobb eller beredskapsarbete? Hade arbetarna i de åtgärderna alltför bra för er smak och plånbok?

narran sa...

Sossarna hade + jobb som var jobb med avtalsenliga löner, pensionspoäng och rätt till semester mycket mycket bättre. sätt dig in i hur Af gjort sin undersökning innan du ser denna undersökning som sann.

många trivs på sina fas3 platser men är ändå starkt kritiska till reglerna som nämndes av en tidigare kommentator. De som svarade att de trivs på sin plats fick inte svara på följdfrågorna där kritiken fick en chans att komma fram. Maken till ovetenskaplig vinklad tramsundersökning får man leta efter. Ni borgare ska vara glada att vi har så urusla journalister i det här landet annars hade ni utsatts för mediedrev efter denna skandal. Det kanske kommer när folk börjar komma tillbaka efter semesterarna. Det enda rätta hade varit att riksrevisionen gjort denna undersökning och inte AF själva

Kraxet sa...

Jag är så TRÖTT på att läsa alla dessa skrivelser angående Fas3 från människor som har gjort klart för sig själva vad Fas3 innebär och vilka människor det är som ingår där. Ta reda på FAKTA innan du skriver om mig och mitt liv.

Jag har ALDRIG varit förtidspensionerad, jag har arbetat, betalat skatt, fött och uppfostrat tre barn, utbildat mig men har oturen att vara över 50 år och ha fel utbildning. Nu sitter jag på min Fas3-sysselsättning 40 timmar i veckan, utan pensionspoäng, utan jobbskatteavdrag, utan semester eller semesterersättning med en ersättning som ger mig ca 40 kr i timman. Jag ska betala hyra, räkningar, läkare, tandläkare, medicin, resor fram och tillbaka till "jobbet", studielån. Är det konstigt att man börjar lukta på ordet "bitter"? Ovanpå detta tvingas jag läsa om mig själv som lat, socialt inkompetent, missbrukare.......va????

Ca 2% av alla som ingår i Fas3 fick chansen att svara på AF:s frågeformulär, så kom inte och säg att 8 av 10 är nöjda. Statistik ger inga "rätta" svar när man samtidigt inte berättar om förutsättningarna.