Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2011-08-02

Järntorget och Norrcity

Läser i NA om kritiken mot Järntorget. Jag kan i flera stycken hålla med, även om det gamla Järntorget knappast gjorde någon glad. Men en fontän utan vatten gör väl knappast någon glad.

Arbetet med att förändra Örebro City har sannolikt varit ett av de mest diskuterade och förankrade projekt som gjorts i Örebro. Det har varit möjligt för örebroarna och även andra att tycka till om både helheter och delar. Det kallades Stadsliv Örebro.

Men under vägen har två saker blivit ifrågasatta. Då undantar jag det ständiga klagandet från främst socialdemokraterna på hela projektet och dess genomförande.

Dels var det träden på Stortorget. Det blev ett himla liv, drivet av ett mindre antal politiker, kring frågan om vi skulle ha körsbärsträd eller lindar. Lindarna vann. Jag tycker kanske inte att det är en politisk fråga. Tittar jag i de olika ideologier som styr partierna sägs inget om att vissa träd är bättre än andra...;) Men kanske är det mer socialistiskt med lindar än med körsbär, även om jag tror att lindarna var ett av adelns träd i de stora franska trädgårdarna.

Dels Järntorget. Vad ska vi ha Järntorget till? Varför tar det sån tid? Kommer det att bli bättre för handlarna? Blir det aldrig färdigt? Och sen fungerar det inte...

Jag är övertygad om att Järntorget med den utformning det har idag har bättre förutsättningar att lyfta Norrcity än det gamla biltorget. Torget kommer att kunna bli en bättre mötesplats med större möjligheter för handel, besök, umgänge än tidigare. Om i dessutom klarar av att hålla i tankarna kring ett centrum för människor istället för bilar så kan vi skapa något nytt och bättre. Jag är övertygad om att det blir fel om man som politiker lyssnar på en konsult, och tror att just detta är sanningen. En stad måste utvecklas långsiktigt utan att politiker ska in och detaljstyra och hoppa mellan modetrenderna. Om bilar vore lösningen skulle väl såväl Olaigatan som Fredsgatan dessutom ha ett blomstrande näringsliv och en levande handel? Men så är det inte...

Nej, behåll de grundläggande tankar som kom fram i den stora dialogen om Stadsliv. Men fortsätt utveckla dem. Några tankar:

* Soldäcket vid Slottet är en fullträff. Men det kan bli bättre. Gör en intressant glasbyggnad på trottoaren vid Storgatan, ett kombinerat sommarcafé och en plats där de allt fler bussresenärerna även på vintern kan ta en kopp kaffe i väntan på bussen. Tänk Kungsträdgården. Glasbyggnaderna där är fantastiska miljöskapare.

* Gör ett litet bad vid Karl-Johansstatyn. För barn och benplaskande. Jag motionerade om det redan för 20 år sedan. Tycker fortfarande idén är rätt. Det kräver dessutom att Svartåns vatten är rent, och då får vi intensifiera arbetet med att skapa en Svartå av den Brunå som finns idag.

* Norrcitys problem är bland annat frånvaron av "dragande" butiker. En Clas Ohlson. En HM. De kommer knappast att flytta dit heller. Då måste man hitta på något annat. Vad är Norrcitys själ? Idag är det de små, annorlunda butikerna. Kan man utveckla det? Vad kan kommunen göra och vad är fastighetsägarnas ansvar? Fastighetsägarna har naturligtvis huvudansvaret för sina fastigheter och hyresgäster. Men hur kan kommunen tänka vidare? Kanske en mini-Camden Market på Norr? Kan kommunen göra något åt torgavgifter eller liknande?

* Storgatan avslutas (tror man) med två stängda hus. Polishuset och Landstatshuset. Polishuset är väl svårt att öppna upp. Men kan kommunen tillsammans med fastighetsägaren göra något åt det gamla skattehuset? Storgatan fortsätter ju faktiskt än längre mot norr. Och istället för två strandade Finlandsfärjor kunde vi kanske få något öppet handelsställe som knöt ihop norr med norromnorr?

* Och sedan naturligtvis kommunikationen. Hur gör vi för att skapa en framtidsinriktad, miljövänlig och människovänlig kommunikationslänk genom staden? Det är ju inte bara Storgatan som har problem. Drottninggatan är rätt kass som handelsgata mellan Storbron och Våghustorget, och sedan är det ju inte bättre. Kan vi förändra hela strögets karaktär, och binda ihop norr med söder på något annat sätt än idag? Folkpartiet har läge slagits för en citypendel. Kanske det är dags att damma av detta nu. Man kan kolla vidare på vår rapport om spårbussar på dittorebro.se (just nu nedkopplad till efter semestern).

Det finns rätt mycket att göra kring norr. Men kommunen kommer aldrig att bli alla goda gåvors givare. Handelns framgång bygger på de entreprenörer som skapar intresse och spänning kring sina fastigheter och sina affärer. Och kundernas preferenser förändras över tiden. Vem hade trott att hundratusentals människor skulle vallfärda till en lada utanför Ullared? Vem trodde förr att folk skulle klä sig fina för att strosa en helg bland affärer i Marieberg? De entreprenörer som gjorde det! Oftast utan kommunal inblandning.

Örebro kommun har ett ansvar för infrastruktur och stadsbyggnadsfrågor. Det ansvaret ska vi ta. Men skattepengarna som örebroarna låter oss förvalta ska gå till vård och skola, omsorg och miljö, folkhälsa och kultur. Inte till stora "spännande" politiska projekt som det privata näringslivet ska finansiera.

Media: NA

2 kommentarer:

RuneTorgås tankar och bilder sa...

Jag bor på Gamla Gatan här i Örebro. Det är många här so tycker att Järntorget har blivit en trist plats.
Plattan med plasket har ju inte blivit någon succe. Här på Gamla Gatan förstärks ljudet av plasket mot plattan så att det blir besvärande. Jag satt på balkongen för att höra på sommarpratarna men det blev så störande så jag måste gå in. Ljudet från plasket förstärktes av ekot mellan husen så det blev outhärdligt.

Staffan Werme sa...

Jag håller tyvärr med. Det känns inte bra. Så blir det inte bättre får man göra om rätt mycket tycker jag. Torg ska vara levande, för människor, spännande, vackra. Inte tomma, ödsliga och tråkiga.