Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2011-08-09

Örebrofesten

Var på Örebrofesten i lördags. Kockduell mot Lena Baastad. Jag förlorade som vanligt. Det är nog 5 gången i rad. Denna gång fick man laga maten själv. Tycker trots allt att mitt kycklingspett med grönsaksfräs och fetaostkräm var gott. Nobelkocken Johnny tyckte också det. Men, men - som i valen är det väljarna som bestämmer. Denna gång fem väljare varav bara en var partisk (programledarens partner...).

Jobb eller fritid?

Jobb!

Pratade rätt mycket jobb med närvarande kock och programledare. Om norrcitys framtid. Om Örebrofesten. Om Järntorget.

Jag tycker Järntorget som det ser ut idag är rätt misslyckat. I vart fall sommartid. Vintertid kommer sannolikt torget att fungera bättre när vattenspegeln blir isbana. Men sommartid är det inte så bra ännu. Men det kan bli bättre med enkla medel.

Därför blev jag förvånad när festivalgeneralerna berättade att kommunen inte tillåtit festen att ta utrymmet bredvid, på och i fontänen. Det var förbjudet för att det skulle vara ett konstverk. Men så kan det inte vara! Torget måste vara för människorna, inte människorna för torget.

Norrcity har problem. En del tycker att man ska lösa dem med biltrafik. Jag delar inte den synen. En stad måste byggas långsiktigt och inte med grund i den senaste konsulten som hyrts in. Hela Örebro har fantastiska möjligheter att utvecklas. Men vi måste ha en långsiktig planering där vi kan bygga staden stabilt under en längre tid. Visst ska man kunna göra avvikelser, men för att ha koll på såväl ekonomi som planering så måste man skapa långsiktiga spelregler.

Så kör vidare med Örebrofesten. Gör Järntorget till ett starkt centrum för annorlunda marknader. Jag tjatar vidare om tankarna på ett mini Camden Market i Örebro. Låt unga och gamla entreprenörer utveckla detta torg till en spännande handels-, engagemangs- och aktivitetstorg. Skapa inte högre hinder, utan bryt ner hindren och gör det enklare att få en spännande stad och ett spännande norrcity.

Media: NA

Inga kommentarer: