Partiledardebatterna är väl regisserade. För den som följer
dem är det rätt lätt att se vilka teman de olika debattörerna vill ha, och vad
de vill undvika. Löfvens angrepp på Alliansen var centrerade kring sänkta
skatter mot jobb. Björklunds angrepp på Romson kring kärnkraften var tydlig.
Och Lööfs vilja att tydliggöra skillnaderna mellan centerns och regeringens
näringspolitik likaså. (Det var väl bara Sjöstedts ränteavdragsinlägg som bröt
mönstret)
Men det intressantaste i går var hur partierna hanterade det
parti som de inte vet hur de ska hantera. Sverigedemokraterna. Och skillnaderna
var tydliga. Tydligast var de mellan Jan Björklund och Stefan Löfven.
Jan Björklund valde att debattera med Jimmie Åkesson som med
vilken partiledare som helst. Han valde att lyfta en fråga, vårdnadsbidraget,
och ställa det mot SDs uttalade vilja att integrationen ska innebära mer av
assimilering. Björklund pekade på att SDs stöd till mer vårdnadsbidrag
motverkade den integration de säger sig vilja förbättra. Och för en gångs skull
blev Åkesson tvekande och defensiv i sina svar.
Stefan Löfven valde ett annat angreppssätt. Nazismspåret.
Han drog upp SDs mörka förflutna och frågade Åkesson vad det var som fick honom
att 1995 gå med i det parti som då var tydligt nazistbefläckat.
Det var så uppenbart att Löfven ville kleta nazismstämpeln
på Åkesson. Det är upp till var och en som lyssnade på debatten att säga om han
lyckades eller inte. Men frågan är om det är rätt väg att gå.
Jag vill påstå att det är kontraproduktivt. Av två skäl:
För det första vinner man inga sympatisörer på historien.
Liberalernas ärorika 1900-tal vinner inga nya röster 2014. Och det hjälpte inte
borgarna, ens under 1960-talets sovjetiska angrepp på spirande
demokratitendenser i några av lydstaterna, att rättmätigt skrämma
vänsterpartistiska sympatisörer med kommunistspöket, trots de uppenbara
kopplingarna med Östeuropas diktatorer.
Och vem bryr sig idag om vad Jimmie Åkesson tänkte 1995?
Ingen.
För det andra, och allvarligare, skapar Löfvens retorik
klyftor mellan såväl SDs sympatisörer som dess väljare, klyftor som riskerar
att permanentas.
Löfven verkade vilja peka på att SD fortfarande idag var i
vart fall bitvis nazistiskt. Och att Jimmie Åkesson nog ändå var lite nazistisk
1995, och nog inte lämnat de tankarna än idag. Och som ett brev på posten kom hyllningstweetsen
från den socialdemokratiska högborgen.
Men det är inte Aftonbladets Anders Lindberg, eller Helle
Klein, som Löfven måste tala till. Det är inte heller till de övertygade
antirasisterna, vänsterblocket, den socialistiska kärnan.
Det Löfven gjorde var inte bara att berätta för Åkesson att
han nog fortfarande var nazistanstruken i ett nazistanstruket parti. Det han
gjorde var också att berätta för de snart 20 % av väljarkåren som säger sig
sympatisera med Åkesson att de nog också är nazistanstrukna. Och det kan få tre
konsekvenser:
Vi och dom-perspektivet i svensk politik blir än tydligare.
Vi – de fina goda partierna med de fina, goda sympatisörerna. Dom – de onda
SD-sympatisörerna. Och hur ska då den ondskan hanteras? Kan man verkligen övertyga
en ond människa genom debatt? Eller ska även sympatisörerna marginaliseras,
precis som Åsa Romson marginaliserade Åkesson genom att titta bort och inte ta
i hand efter debatten?
Eller finns risken att trösklarna till nazismen sänks? Om
Löfven kan påstå att SD är nazistiskt, och därmed att en miljon svenskar
egentligen sympatiserar med ett nazistanstruket parti – vad innebär det? Och om
fler upplever att det inte är onda människor som är SDs sympatisörer, utan min
granne, min arbetskamrat, min vän? Är i så fall nazism i SD-varianten
egentligen så farligt? Utan att vilja det – innebär Löfvens angrepp en
försvagning av muren mot nazismen?
De två första konsekvenserna är allvarliga. Men för mig är
ändå den sista den allvarligaste. Hur ska vi möta de allt fler människor som
säger sig sympatisera med SD? Var finner vi mötesplatserna för samtal,
diskussion, debatt? Vilka är de demokratiska vägarna för att möta, bemöta och
förhoppningsvis övertyga ytterligare någon att vårt framtida samhällsbygge är
bättre än SDs?
Och där tror jag en av anledningarna till skillnaden mellan
Björklund och Löfvens angreppssätt på SD finns. Socialdemokraterna saknar idag
fullständigt en vision om det framtida samhället. När SD målar sin falska bild
av det nationalistiska folkhemmet, saknar Löfven både pensel och färgburk. Det
finns helt enkelt ingen socialdemokratisk vision utöver den att äga
regeringsmakten.
Inte heller vi liberaler har idag någon tydlig vision om
vårt framtidssamhälle. Men det Björklund satt igång, med de kommissioner som
ska vända på alla stenar och söka nya vägar för Sveriges liberala parti, har i
vart fall börjat spänna canvasen för bilden. Det är ett av skälen att Björklund
är tryggare i debatten mot Åkesson.
Gräva gropar, bränna broar, bygga murar.
Mötas, bemöta, övertyga.
Det finns många skäl att fundera över hur det svenska
politiska landskapet kommer att se ut i framtiden.
2 kommentarer:
Jag håller på Löfven här. Frågan varför Jimmie Åkesson valde att engagera sej i ett parti som det Sverigedemokraterna var på 1990-talet är högst relevant. Varken rasbiologi eller tvångssteriliseringar var någonsin socialdemokratins "själ" eller "grundläggande ideologi" - men som Sverigedemokraterna såg ut när jag studerade i Lund i början av 1990-talet borde ingen anständig människa kunna ansluta sej till dem, ens för att förändra partiet till det bättre. Varför blev Jimmie Åkesson t.ex. inte socialdemokrat om han nu bara hade enkla, sunda folkhemsvärderingar? Islam och nivån på flyktingmottagande hade han förstås kunnat diskutera även där, särskilt om han fått många likasinnade med sej dit. (Eller till moderaterna eller något annat någorlunda anständigt parti).
Mycket intressant inlägg!
Tyvärr tror jag Andreas Holmberg här ovan har fel. Folk i allmänhet är alldeles för ointresserade av politik för att minnas vad som hände på 1990-talet. Det är visionerna som räknas. Och vad har S där?
Skrev ett inlägg själv. Lägger till en länk till din.
https://asiktskorridoren.wordpress.com/2015/06/17/lik-i-garderoben-varfor-akessons-historierelativism-ar-felaktig/
Skicka en kommentar