Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-01-11

Heja miljöstyrande trafikavgifter

Det verkar som om trafikavgifterna i Stockholm har blivit en succé. Även om tiden är kort gläds jag åt detta, som liberal och som miljövän.

För mig som liberal är det naturligt att vi ska använda marknadsekonomiska styrmedel som politiska instrument där det behövs. Tillgång och efterfrågan ska styra. Om det finns ett begränsat miljöutrymme - låt då marknadsekonomiska principer styra priset på detta utrymme. Om det finns ett begränsat gatuutrymme - använd marknadsekonomin också här för att bestämma priset. Om människans hälsoutrymme kräver mer frisk luft - använd marknadsekonomin att bestämma priset för nedsmutsningen.

Som miljövän gläds jag åt att det verkar gå så enkelt att förändra människors beteende. Vi kan inte fortsätta köra bensinbilar som vi gör idag. Då gräver vi vår egen klimatgrav, vi bullrar oss till sjukdom och gör att tusentals människor dör i förtid av dålig luft. Fram till dess vi har ett helt miljöanpassat transportsystem (jag tror aldrig det kommer att finnas) måste vi därför finna vägar att både förbättra miljön, hälsan och styra trafiken.

Jag är fortfarande kritisk till hur socialdemokratin infört avgifterna. Att tala om demokratiska underskott är självklart. Hur systemet kommer att fungera och om detta bara blir ytterligare en av alldeles för många statliga skatter är en annan.

Men- jag hoppas de kommande månaderna fortsätter att vara positiva för stockholmarna och trafiken. De problem som kommer att komma måste gå att rätta till!

Heja miljöstyrande, marknadsekonomiska trafikavgifter

4 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet är att det inte handlar om marknadsekonomi utan sossestyre från Rosenbad. Inte ens upphandlingen av utrustningen som används gick till på ett korrekt marknadsekonomiskt sätt. Aldrig att jag lägger min röst på Fp så länge du finns kvar. Är det inte dags att lunka över till V eller Mp snart?

Staffan Werme sa...

Tycker det är synd att du inte kan fundera över FP, oavsett om jag är med eller inte. Trafikavgifterna finns med i vårt partiprogram och i vårt miljöprogram och ses där som ett marknadsekonomiskt styrmedel.

Däremot håller jag med om kritiken mot upphandlingen och genomförandet, och kan dessutom lägga till att man måste ifrågasätta vem som kan rösta på sossarna i Stockholm. Maken till svek har väl inte skådats.

Redaktionen sa...

Jag instämmer med Anonymous att jag aldrig skulle rösta på Folkpartiet och att du borde gå över till Mp.
Men det beror snarare på att jag själv är miljöpartist.

Anonym sa...

Du har heta döttrar! Däremot var "tusenfotingen" det töntigaste ÖSK-projektet jag någonsin har hört talats om.