Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-01-23

NEO

Läser det nya liberala magasinet NEO. Intressant.

Om man skulle sätta ytterligare ett prefix före liberal, bland alla de social-, ny-, marknads- o.s.v. så skulle man väl kunna kalla detta liberala magasin positivismliberalt. Allt kommer att ordna sig, bara människorna får bestämma själv. Glöm miljöproblemen. Glöm samhällsklyftorna. Glöm social problematik. Det löser sig.

Jag kan inte påstå att jag är med på samma tåg som flertalet av författarna. Ändå gillar jag anslaget. Det får mig att själv vilja vässa mina argument för den blandning av individens ansvar och en socialt ansvarstagande stat jag står för. Den får mig också att fundera över livsstilsproblematiken och generationsproblematiken för de som tror att allt går att läsa in i ekonomiska termer.

Men det får mig också att fundera över min egen hållning som pessibilist (det går åt ... men man måste i alla fall försöka förändra). Även vi som är mer pessimistiska än dessa positivliberaler kan glädjas åt människor som tror och hoppas på den allt ljusare framtiden.

Inga kommentarer: