Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2009-10-14

Dawit Isaak

Att ÖIS blir bötfällda för att deras supportrar vädjar till världssamfundet om att ta vara på några av de grundläggande mänskliga rättigheterna, rätten till att få en rättvis rättegång och rätten till en human behandling även som fånge (egentligen handlar det om rätten till liv) är inget mindre än en skandal. SvFF framstår allt mer som en koloss som inte har koll på omvärlden.

Jag kan irritera mig över att SvFF tolkar sina egna regler utifrån någon slags nyttokalkyl istället för en rättsäkerhetskalkyl, som t.ex. med det senaste fallet mellan ÖSK och GAIS, men det är ändå ingenting mot upprördheten över ÖIS-domen.

Vad innebär förbudet mot politik på arenorna? Får klubbarna och supportrarna göra pr för FN, eller för de mänskliga rättigheterna? Är inte lag och ordning på arenorna politik? Jämställdhet, integration, supporterkultur, vad är inte politik? Även inom sporten?

Om inte förbundet backar när det gäller ÖIS-banderollen menar jag, precis som jag skrev på FB när jag fick reda på det, att samtliga supporterklubbar i Sverige nästa match ska ha precis likadana banderoller. Ibland måste man våga stå upp för det som är större!

2 kommentarer:

Jonas sa...

SFF är stenåldersmässiga, vakna !

Svara gärna på Patrik Karlssons fråga, den ligger under klimat och miljö.

Jonas sa...

Det ska naturligtvis vara SvFF