Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2009-10-14

Sverige ut ur VM

Så är det nu ett faktum. Sverige är ute ur VMsagan 2010. Det känns faktiskt helt OK. Jag skrev för ett halvår sedan att Sverige inte har något att göra i VM med det lag man har. Det finns helt enkelt inte kompetens.

Nu avgår Lagerbäck och kommer att ersättas av någon annan. Jag tror det är bra. Det måste till någon som vågar skola in de nya talangerna och ta bort de som blivit för gamla och sega. Henke var den sekunden segare i matchen mot Danmark som han inte var för fem år sedan, bara som ett exempel på en spelare som ändå presterat OK. Men han hade inte varit offside vid första bortdömda målet då...

Så tack Lagerbäck. Hoppas det blir någon bra ersättare. Någon som kan göra Zlatan lika bra i landslaget som han är i Barca. Då vinner vi EM 2012!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken siarförmåga? Du visste redan för ett halvår sedan hur det skulle gå? Kan man fråga dig om tipsråd? det måste vara lättförtjänta pengar med en rådgivare som Werme.
Han måste vara ett unikum. Nu förstår vi varför han tar sig på så stort allvar också. Karln är outstanding.

Anonym sa...

Ockupera inte civilsamhället!

Petronella sa...

Vad betyder "att Sverige inte har något att göra i VM med det lag man har"?
Om man inte har chans att vinna är det meningslöst att delta eller? Lag som Saudiarabien, Jamaica och Iran etc har de heller inte i vm att göra? Med tanke på hur dåliga Malta är kan man ju fråga sig varför de ens är med i kvalet?

Staffan Werme sa...

Hej anonym och Petronella. Lyssnade ni på Zlatans intervju dagen före match? Lysande. Inspirerande. Retsam. Ifrågasättande.

Sverige förlorade inte VM-biljetten i matchen mot Danmark. Den förlorades i varje ovunnen match i hela kvalet.

Petronella sa...

Nej tyvärr missade jag Zlatan. Han brukar vara bra. Framförallt så behövs det spelare med det självförtroendet och viljan att bli bäst. Ska man vinna ett stort mästerskap får man inte vara nöjd med att komma till kvarts/semifinal.
Jag retar mig på att när Sverige spelar dåligt eller gör dåliga resultat (typ Malta hemma etc) så säger väldigt många att vi inte har i VM att göra. För det första håller jag inte alls med. Är övertygad om att Sverige hade gjort bra ifrån sig. Med det menar jag att ha en chans att ta sig vidare från gruppen. Det är väldigt få gånger Sverige har ett lag med en realistisk chans att vinna ett stort mästerskap. För det andra så är det ur min synvinkel irrelevant om man förtänar att vara med eller inte. Bara för att Sverige är kassa så försvinner inte spänningen innna match. Förhoppningarna och förväntningarna finns också kvar. Om än kanske i något mindre skala. Ett VM med Sverige är bra mycket roligare än ett VM utan. När Grekland vann EM så var det genom att vara så tråkiga att tiden stannade. Gissar att det inte fanns en Grek som brydde sig om det då.