Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2009-10-01

Open Art

Kunde läsa idag att Open Art 2010 inte blir av. Det är fel. Open Art 2010 kommer att bli av. Frågan är på vilket sätt. Kommunens engagemang är obrutet. De två drivande krafterna finns kvar för en tredje satsning innan Open Art förhoppningsvis blir en långsiktig biennal.

Man kan fundera över om kommunen i en trång ekonomisk situation ska satsa pengar på märkliga konstverk på gatorna. Men för mig är det en självklarhet. Örebro blir attraktivare, för oss som bor här, för de som besöker, studerar eller bara är på genomresa.

Samtidigt har kultur ett egenvärde. Kulturen kan inte bara användas instrumentellt, som ett redskap att nå andra mål. Det är fel och kommer aldrig att fungera om det enda sättet att finansiera kultur är att tvinga kulturen att bli något annat än vad den är. Man kan inte säga att kulturens uppdrag är att få fler att flytta till Örebro. Men det kan också vara en effekt. Man kan inte säga att kulturens uppdrag är att lösa utanförskap, men det kan vara en av flera effekter.

Jag hävdar att man inte ska villkora stöd till idrottsföreningar med att de ska göra annat arbete åt kommunen, arbete som de inte vill eller klarar. Då dödar man både föreningens eget arbete, intresset hos föreningens medlemmar och ledare och därmed missar man också bieffekterna.

På samma sätt är det med kulturen. Man ska inte tvinga kulturen till något den inte vill, kan eller klarar. Då tappar man de positiva bieffekterna också.

Så Open Art är värdefullt. För sin egen skull.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Hur reagerar du just nu när du läste i tidningen idag?? att behrn area läcker och vi folk fryser. Hela Sverige skrattar åt örebro och åt er som inte fattar att vi spelar i allsvenskan!!?? Alla kommer att märka det när det visas på tv, viasat, hemsidor mfl...

60 milj kr till bandy där största publik blir ca 300!!!! Jag begriper ingenting hur ni tänker!! NI tänker bara på att om ni ej bygger så får örebro SK ingen elitlicens. Hallå!! Hur stor är bandy egentligen inom sporten?? Jag pratar idag, inte förr i tiden. Dags att ni inser att det ni har gjort ett stor tabbe och ni får se till att behrn arena hockey ska få en ny hall omedelbart med min skattepengarna! Jag har aldrig röstat att min skattepengar skulle gå till bandy. Visa nu att du ska komma ut i media och säger att ni borde ha gjort nåting åt hallen! En stor besvikelse på dig än så länge hallen som idag står fortfarande!

Örebro IK sa...

Det är dags att göra något åt ishallen i stan Werme. Spelar ingen roll om du vill eller ej. Sluta blunda för sanningen, något behöver göras åt ishallen och det vet du!

Christer Andersson sa...

Enkel fråga Staffan, skall det vara så förbaskat kallt i en ishockeyhall där allsvensk ishockey spelas. Jag ska förklara lite, i denna serie, som ligger rakt under Elitserien (högsta serien, jämnförbar med Allsvenskan i fotboll), spelar ett lag från Örebro för att försöka kvalificera sig för Elitserien (högsta serien). Jag har aldrig varit i en ishall, där man är tvungen och ha full vinter utrustning på sig, för att kunna se på ishockey.
Om du är omedveten om problemen så är du välkommen på en match, jag bjuder. Det är så att jag har 2 st sittplatser. Skriv bara på din blogg att du vill gå och se en match så kontaktar jag dig under veckan. Välj gärna en match som ligger i närtid.
Jag ser fram emot att få bjuda dig.
Christer Andersson, Askersund

Anonym sa...

Det är en ren skandal att det fått gå så här långt, det är för mig helt obegripligt. Är det kanske så att herr Werme förordar att om man ska gå på hockey i hans eminenta stad så ska man ta på sig regnkläder för klara sig undan allt vatten som rinner in på åskådarna ? Jag såg en äldre herre som råkade halka i en av vatten pölarna på läktarn och det var bara ren tur att han inte trillade och skadade sig rejält. Men hallå, dags att vakna nu Werme !!!

Anonym sa...

Som du själv skriver:
"Man kan fundera över om kommunen i en trång ekonomisk situation ska satsa pengar på märkliga konstverk på gatorna. Men för mig är det en självklarhet."
Det är ju helt bisarrt, vi sitter och fryser arslet av oss i vår egen ishall - Ordna det först, sedan kan ni köpa märkliga konstverk.

Anonym sa...

En resa tillbaka i tiden!
Jag var på Örebros näst största idrottsevenemang och tittade på allsvensk ishockey med mina barn och vad hände där? det var iskallt och det REGNADE in på oss.. Detta var en resa tillbaka till 60-talet!Mina barn ville åka hem efter 1:a perioden och jag tröttnade efter 2:a perioden och tog barna åkte hem.... Jag tycker synd om föreningen och alla hockeyintresserade i Örebro som är tvungna att ha en sån idrottsfientlig kommun. Detta är en stor skandal!

Anonym sa...

Jag håller med många här. Jag vill se en ny ishall i Örebro, dock bor jag i Småland men tycker det är extremt viktigt att vi får en ny Ishall.

Just nu är jag väldig osäker på en tillbaka flytt, om en ny hall inte byggs. du vill väl ha nya invånare som ni inte behövt betala skolan och barnomsorg till, men som kommer att betala skatt?

Anonym sa...

Det är för ynkligt Staffan Werme! Du kan inte ens bemöda dig med att besvara kritiken. Hoppas du får det mysigt i din bandyhall i vinter för där lär det väl inte regna in?

Anonym sa...

Man skäms idag!
Kommunen borde hålla med paraplyn till publiken i ishallen. Man skäms som Örebroare idag och vad gör kommunen?.....inget bara tystnad........

Anonym sa...

Ett år till nästa val och ser man till de kommentarer som bl.a. skrivits här och på andra forum på nätet, så kanske du skall börja fundera på att städa ur ditt kontor i tid..

Men det är väl tur att du slipper regn på dig när du sitter i bandyhallen tillsammans med 2-300 närmast sörjande och tittar på en utdöende sport...

Nu skall jag inte störa mer..Det är dags att du börjar städa kontoret.

Anonym sa...

Ni fick min röst för första och sista gången i förra valet.

Ni kan byta namn på på ihallen, mitt förslag är durkslaget..

Anonym sa...

Ja, detta är verkligen en skandal av stora mått. Jag skäms varje gång jag tar med familj och vänner ner till hallen.

"Jag hävdar att man inte ska villkora stöd till idrottsföreningar... Då dödar man både föreningens eget arbete, intresset hos föreningens medlemmar och ledare..."

Jag skulle vilja mena att du själv har förfinat konsten att döda idrotten.

/ Anders

Anonym sa...

Detta kan bara hända i Örebro,det är en så jävla stor skandal att det ser ut som det gör,en massa jävla konst som inte en enda jävel bryr sig om och en hall att dricka Oboi i för 60 mille (troligen mer)för bandyn är det inte mer än släkten som går och tittar på men en ny fin hall ska dom ha,skandal!Hela Sverige skrattar!
Tack o lov är valet inte så långt borta!För att du bandy/oboilover ska få tummen ur och göra nåt åt detta ser jag som en total utopi!

Bearmorgenthaler!

Anonym sa...

Varför jobbar du så hårt för att knäcka hockeyn i sta'n??

Bearmorgenthaler!

Jan Holgersson sa...

M a a ishallsdiskussionen. Jag var också i ishallen och kan bara hålla med. Hallen är pinsam och alla jag hör skyller, rätt eller orätt, detta på dig, Staffan.

Oavsett vems felet är behövs en kortsiktig och en långsiktig plan för hallen.

Daniel sa...

Håller med tidigare skribenter. Hur ishallen är skött är skandal. Sist jag gick var jag stelfrusen efter 1 period och då hade jag ändå varm jacka och sittunderlag.

Anonym sa...

Vi har nog Sveriges sämsta ishall, både kall och läcker som ett såll. Nu är laget i allsvenskan,och siktar på elitserien framöver men det har du nog inte förstått utan ni bygger en bandyhall för 60 miljoner. Jag förstår inte hur du tänker , men det verkar som du inte gör det alls.Får du hålla på så har du snart knäckt hockyn i stan. Det är snart val. ps ett studiebesök i Leksands ishall skulle inte skada dig.

Jack Russel sa...

Du förstår att du måste göra något åt ishallen va?

Hur kan man bygga en hall till bandy för 60 miljoner!? Det är helt sjukt!
En publiksiffra på 300pers som mest förra året. Tror du att den nya hallen ändrar på det? Glöm det!

Hade jag 60 miljoner över, skulle jag inte tveka att bygga en hall. Jag skulle döpa den till "Staffan-Werme-är-ett-skämt-hallen".

Inse att du inte kan gömma dig för det här längre!
Hallen läcker vatten och är iskall.
Faktum är att jag bara varit på ett ställe där det varit kallare.
Stribergs hemmarink... och den är utomhus!

Och som någon annann redan sagt, börja städa ur ditt kontor redan nu, för omvald lär du inte bli.

Anonym sa...

Slut!

Fortsätt på den inslagna linjen så har du snart förstört alla möjligheter för ishockeyn många år framöver...

Anonym sa...

Kan det möjligen vara så att du har utvecklat ishallsfrågan till en personlig strid ? Om så skulle vara fallet så är ditt agerande oförlåtligt barnsligt och invånarna i Örebro blir lidande pga dina otyg. Läs på, gör om, gör rätt och du förbättrar dina mäjligheter att få väljarna tillbaka !

Anonym sa...

Jag bor i Örebro, gillar staden skarpt! Jag är allmänt sportintresserad och går på i stort sett all idrott i stan. Tycker det är rätt med satsningen på Fotbollsarenan. Bandyhallen tycker jag också är bra. MEN, satsar man på dessa idrotter ska man utan tvekan även satsa på hockeyn som är en betydligt större sport än ex. bandyn!

När man är på hockey i örebro så skäms man över stans hockeyhall, folk som inte varit på hockey på något år frågar om hallen är lika rutten som förut och vad ska man säga?

Jag kan inte förstå att man inte bygger en ny modern ishall med plats för 4500-5000 åskadare som är utbyggningsbar. Med Loger och Restauranger. Titta på vilken allsvensk arena som helst så skulle du få en ahaupplevelse hur det verkligen är! Åk bara till karlskoga eller Västerås som har "gamla" hallar så ser du skillnaden bara där!

Jag tycker det verkligen är dags att du stöttar hockeyn, det skulle du verkligen vinna på.

Gamla bussgaraget vid Österplan vore en tänkbar plats för en ny arena! Tycker synd om Örebro hockey som jobbar och jobbar men inte får något gehör! Lite färg, ny belysning och några stolar räcker inte. Hur ska man få sponsorer och publik till en sån hall??? Helt otroligt att det ändå kommer mellan 1000-2500 personer ändå till katastrofhallen!
KOM IGEN NU STAFFAN!

Staffan Werme sa...

Har läst rätt många kommentarer som påstår ungefär följande:
att jag personligen har gjort hockeyhallen sämre,
att jag dödar idrott,
o.s.v.

Sen finns det mer sansade som pekar på en illa dålig hall.

Det som kommunen gör, och kommer att göra, är att värna breddidrotten.
Bandyhallen byggs inte för något elitsatsande ÖSK-bandy. Jämför den med Västerås så förstår ni snart skillnaden.
På Behrn Arena fotboll får faktiskt både ÖSK och KIF Örebro acceptera att breddfotbollen tar plats, även om det innebär att konstgräset blir hårdare än vad det varit om bara eliten spelat där.
Vi kommer förhoppningsvis igång med en ombyggnation av Idrottshuset snart. Men även det blir med bredden i fokus.

Vad gäller "Behrn-Hockey" är den inte bra. Den information jag fått är bekymmersam. Vi ska ha en hall som i alla fall klarar de grundläggande kraven på både säkerhet och annan kvalitet. Ska ta upp frågan med Örebroporten, som äger arenan, och fråga vad som går att göra.

Men kommunen kommer inte att gå in med miljontals kronor för att bygga en elithall, typ Karlstad eller Jönköping. Men om det finns privata intressenter som vill lägga in de miljoner som krävs, kommer jag att göra allt som står i min makt för att se till så att en sådan hall byggs.

Anonym sa...

God Morgon Werme.

Ska du ta upp frågan om hockeyhallen med örebro porten?? När? Jag hoppas verkligen att du menar det. Jag vill att du ska komma ner till ishallen. Varför kom du inte ner till hockey matchen och se omkring?? Bara fotboll och bandy kommer du absolut dit?

Kanske är du rädd att inse sanningen om bunke-hallen?

Kom igen, staffan. Vi bits inte utan vill prata med dig och vill att örebro ska bli en av sveriges vackraste klubb som vi kan bli stolt över.

Stefan! sa...

Ja, nu måste något göras åt hockeyhallen! Laget är på uppgång och det är den roligasre sporten att se live men många kommer ju inte pga hallen! Man skäms över hur det är. Alla snackar i tv och runt om hur dåligt det är! Snälla vakna upp och gör något åt det här nu!

Staffan Werme sa...

Anonym:
Kanske är du rädd att inse sanningen om bunke-hallen?

Svar:
Jag har varit en rätt flitig gäst i hallen. Men mer som idrottare än som åskådare. Har spelat rinkbandy i den i rätt många år. Känner väl till problemen, alltifrån omklädningsrummen, som nu förnyas tillsammans med nybygget för bandyn, rinken - som också förnyats, till åskådarutrymmen, tak och väggar - som återstår.

Återkommer om det.

Anonym sa...

Skönt att det snart är val.
Du lär ju knappast få sitta kvar.

Gå du på din fotboll, hur var det nu det där med universitetet?

Skandal
Ösk hit Ösk dit, bara Ösk.

Martin sa...

Jag tror alla har insett att du är en bandy supporter, men nu är det så att du inte sitter på den stolen du gör för att "fixa" det du vill. Du som politiker ska se till att idrotten i Örebro lever vidare och det minsta du kan göra är att stötta en så stor och viktig sport som hockeyn. Om du kunde lägger hälften så mycket tid på ditt politiska uppdrag som på denna blogg, så kanske du sitter kvar ett tag till. Du har redan blåst Örebrorna när du försökte sälja Storstenshöjden för en skämtsumma. Ta ditt ansvar nu, innan det är för sent.