Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-09-07

Lokal debatt

I kväll var det debatt i Betelkyrkan, Centrumgården, mellan de sju olika riksdagspartiernas lokala företrädare. Det är nu rätt många gånger Betel har ordnat sådana debatter. Det är bra.

Mindre bra är att antalet åhörare blir allt färre. Jag märker det inte bara på denna debatt. Flera av de debatter jag deltagit i under flera valrörelser har numera betydligt färre besökare än tidigare. Man kan fundera på varför. Är formatet fel? Är det för långtråkigt att höra fem män och två kvinnor tala? Drar bara höjdarna?

Jag har inget svar på detta. Det man kan konstatera är att en sak är annorlunda i år jämfört med tidigare: Det finns en samspelt koalition på den ena sidan. Här finns fem partier som litar på varandra. Det märktes i debatten. När frågor kom om sociala välfärdsfrågor förde Rasmus Persson talan, bara kompletterad av oss andra. På samma sätt med skolan och Lennart Bondeson. Han svarade i huvudsak vad vi gjort och ville göra med skolan. Vi andra kompletterade bara.

Kanske blev debatten än tråkigare av detta, kanske inte. Det som visades tydligast var att det finns en koalition som är villig att fortsätta samarbeta för att utveckla Örebro. En koalition med företrädare som arbetar med och för varandra och som accepterar att partierna ibland har skilda åsikter, men som alltid söker samförstånd.

Det är bra för Örebro!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Har det kommit en endaste lokal opinionsundersökning inför kommunalvalet? Eller blir det "nattorientering utan lampa" fram till valdagen?

Hur är mandatfördelning i KS nu?

Jag tänker att det kanske redan är såpass klart att koalitionen besegrar sosse+kommunistsidan att ingen orkar bry sig. eller?

Snackar man med folk på arbetsplatser och ute i bostadsområden är ju de flesta överens om att det blivit bättre och tar för givet att sossarna inte ska ha en chans. Men det kanske är falsk trygghet?

Staffan Werme sa...

Under de 20 år jag varit med i Örebropolitiken tror jag det har varit en enda lokal opinionsundersökning...

Vi hoppas ju att det är klart, men innan rösterna räknas är ingen någon vinnare. Det gäller att jobba hela vägen, in i kaklet!